Recenzia: Avengers 2: Vek Ultrona

Pred tromi rokmi sme mali prvých Avengerov, ktorí svojim úspechom takmer každého prekvapili. Filmový priemysel sa odvtedy ale výrazne zmenil. Zdieľané filmové univerzum už nie je šialený koncept, teraz sa ho snaží vytvoriť takmer každé štúdio. Avengeri už nemôžu prekvapiť tým, že v jednom filme uvidíme Iron Mana s Thorom. Avengeri už vlastne nemajú ako prekvapiť. A tak musela byť dvojka temnejšia, väčšia a lepšia.

Dvojka, ale má aj výhodu. Už nemusí všetkých predstavovať. Akcia sa začína útokom na základňu HYDRY už v prvej scéne, ktorá sa tvári, že je urobená na jeden záber. A takýchto dlhých záberov ešte niekoľko uvidíme. Aj vďaka tomu je akcia prehľadnejšia a nepôsobí ako zmeť výbuchov, ktorú poznáme napríklad od Micheala Baya. Vďaka tomu vidíme, že Avengeri už sú skutoční tím. Vidieť ich, ako spolupracujú a v boji kombinujú svoje schopnosti a vybavenie, je potom čistá radosť. Napríklad kladivo a štít sa ukázali ako pekné kombo.

Ale Whedonovo skutočné majstrovstvo je vo vykreslení jednotlivých postáv. To sa ukazuje napríklad v časti, ktorú sme videli aj v traileroch. Avengeri oslavujú víťazstvo, bavia sa, hláškujú. Človek by ich skoro chcel vidieť v sitcome.

Whedon dáva priestor všetkým členom tímu, takže konečne spoznáme lepšie aj Black Widow, Hawkeyea a Hulka. A popritom nám Whedon dovolí obľúbiť si aj nové prírastky. Tento Quicksilver je o čosi menej cool, ako ten z posledných X-Menov, ale jeho sestra Scarlet Witch to vyvažuje. A Vision je hodný lásky a uznania už svojou prvou scénou.

Mojou najväčšou obavou bolo, že film bude preplnený dejovými linkami a nezvládne uniesť to množstvo postáv. Vedeli sme, že uvidíme útok na Hydru, súboj Hulka s Hulkbusterom, súboj s dvojičkami a ich obrátenie na dobrú stranu a ešte sa do toho mal zapliesť akýsi juhoafričan. A to som ani nespomenul Ultrona. Ale scenár všetky tieto linky pekne spája dokopy a má niekoľko prekvapení aj pre tých, ktorí čítajú komiksy a videli všetky trailery a asi 50 televíznych spotov. Niekedy sa ale dej pohybuje tak rýchlo, že mnohé detaily človeku na prvé pozretie uniknú.

Najväčšou slabosťou filmu sa nakoniec ukázal byť Ultron. Umelých inteligencií, ktoré sa vzopreli svojim tvorcom a rozhodli sa vyhladiť ľudstvo, sme už videli veľa. A Ultron neponúka veľa nového. Jeho citovanie Pinocchia nie je nakoniec také strašidelné. Pripomína skôr malé dieťa, ktoré sa nenaučilo empatii, ako chladného superinteligentného robota. A v záverečnej bitke už pôsobí armáda Ultronov veľmi slabo. Menším sklamaním bola aj jediná potitulková scéna (na úplnom konci titulkov je len nápis, tak nečakajte), ktorá skutočne ničím neprekvapila.

Z technickej stránky je film zvládnutý veľmi dobre. Prostredie sa často mení a film vyzerá skvele v New Yorku, Afrike, Kórei aj vo fiktívnej Sokovii. Tá naozaj vyzerá ako východoeurópska krajina. Hudba plní svoju funkciu, ale po odchode z kina si už na ňu nespomeniete. 3D našťastie nebolo vo filme zneužívané na lacné efekty, ale za 3D okuliare si rozhodne priplácať netreba. Slovenský preklad sa pri niektorých hláškach a slangových slovách trápil, ale nakoniec skončil obstojne (Bruce Banner je možno dork, ale určite nie sedliak). Preložili sa však aj veci, ktoré nemuseli (Vízia, Vojnový stroj a aj samotní Pomstitelia).

Mnohí recenzenti prirovnávajú Vek Ultrona viac k dielu seriálu, v ktorom sa každý týždeň objaví nový záporák. A v porovnaní s CA: Winter Soldier, Vek Ultrona neprináša veľké zmeny do marvelovského univerza. Nemá to podtext, psychologizácia postáv sa na Nolanovho Batmana ani nedoťahuje (aj keď je lepšia ako v prvých Avengeroch). A tak nám ostal len ďalší diel seriálu a to je fajn, pretože tento seriál je skvelý.

Pred tromi rokmi sme mali prvých Avengerov, ktorí svojim úspechom takmer každého prekvapili. Filmový priemysel sa odvtedy ale výrazne zmenil. Zdieľané filmové univerzum už nie je šialený koncept, teraz sa ho snaží vytvoriť takmer každé štúdio. Avengeri už nemôžu prekvapiť tým, že v jednom filme uvidíme Iron Mana s Thorom. Avengeri už vlastne nemajú ako prekvapiť. A tak musela byť dvojka temnejšia, väčšia a lepšia. Dvojka, ale má aj výhodu. Už nemusí všetkých predstavovať. Akcia sa začína útokom na základňu HYDRY už v prvej scéne, ktorá sa tvári, že je urobená na jeden záber. A takýchto dlhých záberov ešte niekoľko…
Moje hodnotenie - 85%

85%

Dvojka je rozhodne nadupanejšia ako jednotka, ale začína skĺzavať k stereotypu. Čistá blockbusterová zábava, ktorú inde neuvidíte.