Recenze: Rogue One: Star Wars Story

Po roce jsem se opět vypravil na další Star Wars, tentokrát se jedná o spin-off. Jak už je u nových dílů zvykem, režíruje ho někdo jiný než film předchozí. Tento úkol připadl nepříliš známému Garethu Edwardsovi, který natočil například poslední Godzillu. O scénář se postarali Tony Gilroy a Chris Weitz. Tony je scénárista všech filmů s agentem Bournem kromě posledního. Jedná se také o první Star Wars bez úvodních titulků a bez hudby Johna Williamse. Hudbu k filmu složil Michael Giacchino, který dělal i hudbu k Doctoru Strangeovi. Ve filmu mi ale nepřišla moc výrazná.

Odezvy na film jsou velmi různorodé. Zatímco skalní fandové film odsuzují, ti méně zarytí si ho chválí. Film má zatím třetí nejlepší start, takže se mu možná podaří získat podobné tržby jako Sedmá epizoda, která se stala třetím nejvýdělečnějším filmem v historii. Samozřejmě se hned nabízí srovnání s poslední epizodou. Snímek působí dost temným dojmem a vybočuje z klasických Star Wars kolejí. To by mi ani tak nevadilo, ale z důvodů, kterým se budu věnovat později, na mě působí slabším dojmem než Sedmá epizoda. Ve filmu se dá najít i spousta drobného humoru a nové postavy mají rozhodně co nabídnout.

Příběh se odehrává těsně před Čtvrtou epizodou a zaměřuje se převážně na Rebely. Mladá Jyn Erso je zachráněna Rebely, kteří po ní chtějí zařídit schůzku s extremistou jménem Saw Gerrera. Ten ji totiž vychoval a mohl by jí pomoct získat informace o nové ničivé zbrani Impéria. Situace se ale trochu zkomplikuje a naše postavy se ocitnou někde úplně jinde, než původně zamýšlely. Začíná tedy závod s časem a honba za plány Hvězdy smrti. Film obsahuje na poměry Star Wars opravdu mnoho bitev, takže se fanoušci akce mají na co těšit.

Ve filmu se objevuje mnoho nových postav. Ne všichni herci jsou však známí. Nejde si nevšimnout opětovného obsazení velkého počtu britských herců jako v minulém díle. Film táhne hlavně Felicity Jones, která na mě v roli Jyn Erso působila trochu jako Katniss Everdeen z Hunger Games. Mads Mikkelsen zde má jako otec Jyn pouze malou roli, stejně tak jako Forest Whitaker v roli Sawa Gerrery. Hodně mě pobavil robot K-2SO, jehož daboval Alan Tudyk. Dost svěžím dojmem na mě působila postava slepého mnicha Chirruta Îmweho ztvárněná Donniem Yenem. Dále pak stojí za zmínku některé malé role. Guvernér Tarkin zde byl vyobrazen pomocí CGI technologie, ale bohužel to jde dost poznat. Stejně zbytečné bylo i cameo Dartha Vadera, který se ve filmu objeví pouze na pár minut.

Jak jsem již zmínil, film je na Star Wars poměry dost temný a nepůsobí typicky rodinným dojmem. To určitě vítám jako změnu, ale vadily mi spíš jiné věci. Jednak naprostá neorganizovanost Rebelů a jejich unáhlená rozhodnutí, a pak také nepřítomnost jediů a tudíž absence soubojů se světelnými meči. Ve filmu je ale ukryta spousta odkazů na předchozí filmy, kterých si všimnou hlavně fandové. Celé je to laděné do staré trilogie, ať už jde o techniku nebo kostýmy. Tvůrci se zřejmě poučili po negativním vnímání nové trilogie veřejností.

Přestože snímek mohl po velkých přetáčkách dopadnout jakkoliv, vyšel z něj nakonec docela slušný trhák. Rozjezd je sice pomalejší, ale ke konci film dostane to správné tempo. Bylo rovněž zodpovězeno pár zásadních otázek ohledně Hvězdy smrti atd. Ve filmu se také vystupuje spousta roztomilých ras, které mu dávají určité kouzlo. Gareth Edwards se tedy se svým úkolem popasoval docela slušně a my můžeme zase rok čekat na další epizodu, tentokrát Osmou. Tu režíruje Rian Johnson, jenž má na svém kontě například sci-fi snímek Looper nebo oblíbený seriál Breaking BadMoje hodnocení: 85%

UndeadRoy hodnotí
UndeadRoyPo minuloročnom veľkom BOOM so siedmym dielom Star Wars série prichádza na rad prvý film z univerza Star Wars, ktorý sa nepohybuje okolo jediov alebo postáv, ktoré oplývajú ich schopnosťami. Herecké obsadenie je solídne, ale aj napriek tomu bol pre mňa najväčším ťahákom ten fakt, že je to svet Star Warsu podaný z hľadiska „normálnych“ ľudí, v tomto prípade rebelov, ktorí odporujú Impériu. Navyše mi to prišlo svojim štýlom o dosť odlišnejšie oproti bežnému snímku zo Star Wars série, teda dôvodov na návštevu kina bolo dosť, a tak ostávalo už iba zhliadnuť si samotný film.

Ďalšia zaujímavá vec je príbeh, ktorého hlavná zápletka je oproti doteraz vydaným Star Wars filmom zrnko piesku v obrovskom vesmíre. Celkovo mi to prišlo, že sa ten hlavný súboj medzi rebelmi a Impériom odohrával na menšom „hracom poli“, čo poskytlo tvorcom filmu viac priestoru na rôzne experimenty už či v rámci akcie alebo vývoju deja. Keďže už bolo vopred jasné, že pokračovanie nebude, tak tvorcovia sa museli snažiť opísať postavy, čo najlepšie a zároveň najstručnejšie, a to si dozaista zaslúži určitý obdiv. Napriek tomu, že ste svojim spôsobom poznali osud jednotlivých postáv už pred začiatkom filmu, tak ste tu snahu o najlepšie vykreslenie najpodstatnejších postáv mohli dozaista zacítiť. V konečnom dôsledku sa to scenáristom podarilo a charakteristické vlastnosti hlavných protagonistov boli bezpochyby zreteľné.

Akčné scény boli plné typických efektov série Star Wars, čo navodzovalo nostalgickú atmosféru, ale v rámci experimentovania sem boli zakomponované obšírnejšie prvky priameho súboju, kde sa samozrejme ukázal Donnie Yen. Jeho bojové scény boli osviežujúcim prídavkom do akčných sekvencií a ukázali sa ako jedne z najpôsobivejších scén z celého filmu. Z môjho pohľadu by som mohol povedať, že v prípade Yenovej absencie by bol film ochudobnený o podstatnú časť. Ale aby som pokračoval v opisovaní akcie, tak ukázalo sa aj viacero bitiek s vesmírnymi stíhačmi, ktoré sú dozaista zaujímavé, ale pokiaľ bude Star Wars univerzum rozrastať takýmto tempom, tak onedlho Vás pokojne omrzia, čo sa môže nepochybne stať aj pri prestrelkách, čo je hlavným dôvodom, prečo prvky priameho súboja s Yenom pôsobili tak sviežo(teda pokiaľ nerátame súboje so svetelnými mečmi).

Vizuálne efekty nemôžem nazvať „dychberúcimi“, ale pri opise obrovských vesmírnych scenérií sú jednoducho pôsobivé, ako to je u Star Wars zvykom. Každopádne, v Star Wars sérii sa často uplatňovali CGI efekty na kompletnú tvorbu určitých postáv a tento snímok sa tomu tiež nevyhol, keďže sme sa stretli s postavou guvernéra Tarkina, ktorého predstaviteľ je už dávno zosnulý(1994). Jeho spracovanie nebolo príliš presvedčivé, ale je to pekným pripomenutím si Petera Cushinga, ktorý sa ukázal v Novej nádeji. Pokiaľ sa započúvate do soundtracku, tak dokážete okamžite zistiť, že sa jedná o snímok zo série Star Wars(i keď počiatočné titulky sa sem pre zmenu nezakomponovali). Je jednoducho epický, zdôrazňuje súboje a dramatizuje podstatné scény a keby si ho náhodou niekto príliš nevšímal, tak tento soundtrack sa dá praktický považovať za bežnú súčasť Star Wars snímkov, no akonáhle by tam nebol, tak by si to každý hneď všimol a postrádal by ho tam.

Ako som už vyššie spomínal, tak herecké obsadenie je solídne a také sú aj ich výkony. V prípade hlavnej protagonistky Jyn Erso, ktorú si zahrala Felicity Jones, jednoznačne súhlasím so svojim kolegom, pretože podoba v povahe s Katniss Everdeenovou je nesmierna, ale to z nej činí zároveň slabšiu postavu, keďže mi jednoducho nepríde zaujímavá, zatiaľ čo duo Donnie Yen(predstaviteľ Chirruta Îmwea) a Wen Jiang(predstaviteľ Bazea Malbusa) bolo prosté, ale zato presvedčivé, pretože dokázali vierohodne spracovať dlhoročné priateľstvo ich postáv. V ušiach zarezonuje najmä robot K-2SO(hlas mu prepožičal Alan Tudyk), ktorého hlášky a miestami sarkastické poznámky neostali nepovšimnuté. S menšími úlohami sa Forest Whitaker s Madsom Mikkelsenom príliš neukázali, ale aspoň dotvorili atmosféru príbehu. Čo sa týka zápornej postavy Orsona Krennicka v podaní Bena Mendhelsona, tak tá sa zasa nevyšvihla a pôsobila chabým dojmom, čo nie je v prípade momentálnych záporákov nič nové. A aby som nezabudol, tak vysoko pravdepodobne môže tento snímok znamenať zlomovú chvíľu pre Felicity Jones a v podstate aj Diega Luna(predstaviteľ Cassiana Andora).

A čo by to bol za film s podtitulom Star Wars, kde by nebol vytasený svetelný meč. O to sa postaral Darth Vader, ktorého úloha bola taktiež malicherná, ale nič iné sme ani nemohli očakávať, jednak sa jednalo iba o cameo a navyše sa tento snímok zameriava najmä na súboj medzi rebelantmi a Krennickom. V konečnom dôsledku je Rogue One zaujímavým snímkom zo série Star Wars, ktorý prináša nový pohľad na toto univerzum a približuje viaceré nejasnosti ohľadom Death Star.

Po roce jsem se opět vypravil na další Star Wars, tentokrát se jedná o spin-off. Jak už je u nových dílů zvykem, režíruje ho někdo jiný než film předchozí. Tento úkol připadl nepříliš známému Garethu Edwardsovi, který natočil například poslední Godzillu. O scénář se postarali Tony Gilroy a Chris Weitz. Tony je scénárista všech filmů s agentem Bournem kromě posledního. Jedná se také o první Star Wars bez úvodních titulků a bez hudby Johna Williamse. Hudbu k filmu složil Michael Giacchino, který dělal i hudbu k Doctoru Strangeovi. Ve filmu mi ale nepřišla moc výrazná. Odezvy na film jsou velmi…

Rogue One: Star Wars Story

Koty - 85%
UndeadRoy - 80%