Recenzia: Hardcore Henry

Skratka POV je už mnohým známa. Pri tomto postupe vidíme film z pohľadu hlavnej postavy. Tento postup veľa ľudí pozná, ale nie každý prizná odkiaľ. V celovečerných filmoch sa veľmi nepoužíva. Ale s nástupom GoPročiek a VR headsetov dávajú filmy z pohľadu prvej osoby akýsi zmysel. Hardcore Henry je dielom Iľju Naišullera. Tento Rus svojej kapele nakrútil POV videoklip, ktorý má na Youtube viac prezretí ako Rytmus. A tak si Iľja natočil film, ktorý je takmer celý z prvej osoby.

Týmto to celé začalo.

A čo je ešte z prvej osoby? No strielačky. A Hardcore Henry v mnohom pripomína FPS hry. Na začiatku sa hlavná postava prebudí, ale nedokáže rozprávať. A k tomu aj stratil pamäť. Vedľajšia postava mu vysvetľuje, čo sa deje, ale potom príde záporák a začne sa mela. Odvtedy sa hlavná postava, v tomto prípade Henry, presúva po rôznych lokalitách, aby splnila jednotlivé body svojej misie. Tu ide o zachránenie manželky.

To že Henry nemá hlas, pamäť, minulosť a v podstate ani žiadnu osobnosť má jednoduchý dôvod. Dá sa s ním ľahšie stotožniť. V inom filme by bol hlavný predstaviteľ bez osobnosti chybou. Ale keď sa na svet pozeráme jeho očami tak to až tak nevadí.

Ale máme sa s ním v čom stotožniť? Príbehové scény tu vlastne slúžia len na to, aby sme si oddýchli medzi dvomi akčnými scénami. Pričom niekedy to znamená, že len pošlú Henryho na iné miesto. A aj keď sa tu používa niekoľko sci-fi rekvizít (supervojaci, kyborgovia), tak dizertačnú prácu na tému transhumanizmu podľa tohto filmu nezosmolíte.

Príbehu nepomáha ani záporák. Podobných psychopatov sme už vo filmoch videli mnoho. Mne neznámy herec Danila Kozlovsky mu veľa charizmy nepridáva. A hlavná ženská postava je možno pekná, ale takmer v celom filme sa len tvári utrápene.

Napriek všetkým týmto chybám sa mi film páčil. Akcia je tu brutálna a preliatou krvou by ste mohli naplniť šesť olympijských bazénov (odhad). Po dlhej dobe so videl vo filme poriadnu scénu s poriadnym guľometom. Je tu aj naháňačka na autách, ktorá sa vyrovná niektorým častiam Mad Maxa, veľa parkouru, domina s katanou, plameňomety, sniperky a asi milión iných zbraní. Je vidieť, že sa používalo veľa praktických efektov a kaskadéri tu odviedli tiež veľké množstvo dobrej práce. Digitálnych efektov nebolo veľa, ale bolo na nich vidieť slabší rozpočet.

Pohľad z prvej osoby trochu pridáva na nechutnosti rôznym zabitiam. Tak to je, keď vám pred očami vytrhávajú srdce. Film teda nie je pre slabšie povahy. Z pohybu kamery ma hlava nebolela, ale je možné, že na iných to bude pôsobiť inak. Bohužiaľ, pri niektorých akčných scénach bola kamera tak roztrasená, že človek nič nevidel. A nebolo ich málo. Ale keď to fungovalo, tak to fungovalo skvele a väčšinu času som mal na tvári priblblý úsmev.

Tomu pomohol aj veľmi čierny humor, ktorý ťaží zo zasadenia deja v Rusku. Ak túto krajinu poznáte z gifov a videí, ktoré chodia po internetoch, tak vás film nesklame. Ľudia lozia po budovách, gangstri popíjajú pivo v parku, komunistické autá jazdia ako šialené a všetko je to podliate výdatnou porciou vodky.

Ale najviac zábavy som si užil od Jimmyho, ktorého hral Sharlto Copley. Jimmy sa stane Henryho parťákom a je vlastne jedinou zaujímavou osobnosťou vo filme. Spočiatku je jeho postava veľmi mätúca, ale všetko sa vysvetlí prekvapivým muzikálovým číslom. To by človek od akčného filmu nečakal, ale tu to fungovalo.

Hardcore Henry nie je film pre každého. Ale ak je pre vás Crank menším kultom, nemali by ste tento film vynechať. Šialených akčných filmov až tak veľa nie je. Pohľad z prvej osoby má svoje svetlé momenty, inokedy je skôr na škodu, ale originálnosť mu uprieť nemôžeme. Naišuller ešte môže veľa dokázať, ak trochu obmedzí POV scény.

Skratka POV je už mnohým známa. Pri tomto postupe vidíme film z pohľadu hlavnej postavy. Tento postup veľa ľudí pozná, ale nie každý prizná odkiaľ. V celovečerných filmoch sa veľmi nepoužíva. Ale s nástupom GoPročiek a VR headsetov dávajú filmy z pohľadu prvej osoby akýsi zmysel. Hardcore Henry je dielom Iľju Naišullera. Tento Rus svojej kapele nakrútil POV videoklip, ktorý má na Youtube viac prezretí ako Rytmus. A tak si Iľja natočil film, ktorý je takmer celý z prvej osoby. Týmto to celé začalo. A čo je ešte z prvej osoby? No strielačky. A Hardcore Henry v mnohom pripomína FPS hry. Na začiatku…
Naše hodnotenie - 70%

70%

Zábavná ruská šialenosť, ktorá má gule. Akcia z pohľadu hlavného hrdinu je však niekedy tak zbesilá, že si ju človek nemôže užiť.