Recenzia: Logan

Každý príbeh má svoj koniec, a to isté platí aj pre najznámejšieho X-Mana, Wolverina.  Predpokladám, že zatiaľ čo čítate tieto riadky, tak už máte letmý pojem o priemerných hodnoteniach tohto filmu, ktoré počas posledných dní zaplnili sociálne siete a na úvod vám musím povedať jednu vec. Logan je najvýstižnejší názov, aký mohol tento film dostať, lebo tvári sa ako komiksovka, ale v skutočnosti je to dospelá dráma a Wolverine pôsobí viac ako človek než mutant. A táto dráma pritiahla do kín aj osoby, ktoré nemajú komiksovky príliš v láske, a to je už niečo.

Z hľadiska atmosféry môžem s pokojnou rukou napísať, že Logan nám poskytuje niečo, čo sa žiadnemu Marvel/Fox filmu doposiaľ nepodarilo. Ponurá atmosféra, skvelé herecké výkony plné emócií a čerešničkou na torte je akcia, ktoré nie je prehnaná a perfektne dotvára celok. Hugh Jackman sa po poslednýkrát vracia do role Wolverina a svojím hereckým výkonom to dáva výrazne najavo. Tieto fakty som uviedol v rámci všeobecnosti, ale teraz sa môžeme pustiť do bližšieho rozboru Logana.

Začnem možno trocha netradične, ale rád by som to spustil práve tou ponurou atmosférou, ktorá sa nesie drvivou väčšinou filmu, lebo už len táto atmosféra činí snímku Logan jedinečnou. Ukazuje nám Wolverina v nevídanom „kabáte“ a často je vytváraná scénami, kde vnímate bolesť protagonistov, a to nie len fyzickú, ale najmä duševnú, ktorú im môžete čítať priam z výrazov tváre. K vytvoreniu hutnosti tejto atmosféry pomohol aj melancholický, ale zároveň bojovný soundtrack, o ktorý sa postaral Marco Beltrami.

Zápletka je svojou podstatou jednoduchá, ale pri rozprávaní je oblečená vo viacvrstvovom šate, ktorý jej dodáva lesk. Samozrejme, hlavné gro predstavuje úpadok pôvodných X-Menov, kde prichádza duo Logan a Charles Xavier. Títo páni majú niečo za sebou, a to sa výrazne odzrkadlilo na ich psychike a zdraví. Ani nie tak dávno planéta Zem hýrila stovkami mutantov a v Loganovi sledujeme už iba tých najvytrvalejších. Všimol som si, že ľudia často kladú otázky, týkajúce sa vysvetlenia ohľadom „kauzy“ „Čo sa stalo s všetkými ostatnými X-Menmi“ a pre odpoveď nemusíte chodiť ďaleko. Stačí pozorne počúvať dialógy a k prostému záveru sa dopracujete sami. Vysvetlenie Vám dozaista nepoviem, lebo niekto by ho mohol považovať za potencionálny spoiler, ale s istotou Vám môžem povedať, že vysvetlenie sa dá vo filme bez problémov nájsť.

Keď sa na film pozriem s veľkým nadhľadom, tak môžem bezpochyby usúdiť, že sa v podstate jedná o akýsi Road-movie, keďže nejedná scéna sa odohráva práve v aute, ale tie scény nie sú zasa až tak dlhé. Len fakt, že sa do auta vrátime viackrát vzbudzuje dojem, že sa jedná o Road-movie. Každopádne, výprava je po stránke miest jednoduchá a neraz vzbudzuje dojem „post-apokalyptického“ prostredia, no lokácie sú dobre vybraté a pre jednotlivé scény dokážu byť kľúčové.

Jednou z vecí, ktorá zaujala veľa ľudí je akčná časť filmu, ktorá zdvihla zvedavosť divákov najmä po potvrdení Rkového ratingu. Najprv som sa obával, že to s prelievaním krvi a drastickými scénami preženú, ale našťastie sa tak nestalo a akcia vyžaruje potrebný dôraz, kde k amputácii končatín nedochádza každých päť sekúnd. Fakt, že Logan je zraniteľný a nelieči sa rýchlosťou svetla, učinil akciu zaujímavou a vyvinul určité napätie, ktoré dnešným komiksovým filmom často schádza. No väčšina divákov sa zhodne(a ja taktiež pritakávam), že veľkým aktérom v akcii bola skôr Laura(v podaní Dafne Keen), ktorá sa s Reavermi vôbec nepárala a spolu so svojou nadpriemernou ohybnosťou vytvorila bojové kreácie, ktoré mohol Logan len veľmi ťažko napodobniť. V podstate ich boj je dosť odlišný vzhľadom na to, že Logan je takpovediac „tank“ a veľakrát „údery“ skôr dostáva, zatiaľ čo Laura využíva svoju pohyblivosť, aby sa jej oponenti ani nestihli dotknúť, čo znamená, že akcia je v tomto ohľade osviežujúca a môžeme vidieť akýsi kontrast.

A posledným stavebným kameňom Logana je herecké obsadenie, teda herci. Ako prvé, čo Vám napadne je výkon Hugha Jackmana, ktorý sa poslednýkrát ukazuje v roli Wolverina. V rozhovoroch spomínal, že dal do toho všetko, aby postava Wolverina, na ktorej si vybudoval kariéru, dostala najlepšie možné prevedenie na plátno. Tu musím taktiež pritakávať, lebo Jackman sa na nič nehrá. Ukazuje nám Logana vo svetle, v ktorom sme ho doposiaľ nevideli a každé gesto, výraz, ba dokonca slovo mu veríte, lebo jeho výkon pôsobí prirodzene, a pokiaľ sa zamyslíte nad tým, že sa o túto postavu stará už dobrých 17 rokov, tak Vám to hodnotu jeho výkonu ešte zvýši. No to nemení nič na fakte, že nejednu scénu ukradne Loganovi Charles Xavier, či dokonca Laura. Patrick Stewart sa taktiež už nevráti do role Profesora X, čo bolo povedané v rozhovoroch, ale aj jeho samotný výkon na to poukazuje a síce to nie je taký fešák, aký býval, ale jeho charizma sa do dnešného dňa nevyparila a perfektne sekunduje Jackmanovi.

Film stojí na výkonoch trojice Jackman, Stewart a mladej Dafne Keen. Na to, že má Dafne nejakých 12 rokov a toto je jej prvý film, tak výkon podáva priam neskutočný, pričom jej prejav stojí počas drvivej časti filmu na neverbálnej vlne. Vždy ma dokáže príjemne prekvapiť, keď mladý/-á herec/-čka dokáže skvele zahrať chladnokrvné vyčíňanie a minútu pred tým vykonávať nejakú bežnú aktivitu, akou je v tomto prípade konzumácia cereálií. A aj keď jej výraz bol často „kamenný“, tak svoju rolu zvládla veľmi dobre aj po emocionálnej stránke, ako to bolo aj u vyššie spomínaných pánov. Boyd Holdbrook je veľký sympaťák a ani fakt, že stojí na čele Reaverov v roli Donalda Pierca mu nedoprial toľko priestoru, koľko by som očakával, no v rámci možností robil čo mohol. Spomenúť môžem ešte preobsadeného Calibana, o ktorého sa tentokrát postaral Stephen Merchant. Toho sme mohli doposiaľ vidieť najmä v komédiách, a tak bolo otázne, či Merchant pridá na obsahu alebo skôr uberie, no môžem povedať, že sa prikláňam viac k prvej alternatíve.

V rámci záporov nemám veľa vecí, ktoré môžem spomenúť. Snáď iba elementy alebo predmety v akčných scénach, ktoré neboli využité naplno. A občasná nereálnosť akčných scén(v rámci noriem komiksovky samozrejme), kedy auto vydržalo viac poškodenia ako by malo. A s faktom, že záporák nedostal veľa priestoru, a tak sa nestihol poriadne ukázať som v podstate aj počítal, teda za akýsi veľký mínus to zasa neberiem. Ale aby som to zhodnotil. James Mangold(režisér) nám konečne priniesol film, ktorý si Wolverine za tých 17 rokov zasluhoval a spolu so scenáristami Scottom Frankom a Michaelom Greenom sa postaral o také úžasné vykreslenie postáv, akým neoplýva snáď žiadna komiksovka už či z dielne Marvelu alebo Foxu(DC neberiem do úvahy).

Ešte jedna vec, Logan mal perfektne vybrané skladby pre oba trailery. Už či skladba „Hurt“ od Johnnyho Casha alebo „Way Down We Go“ od skupiny Kaleo mi opäť vracia moje myšlienky pri jednotlivých scénach a znásobuje zážitok z filmu. Skvelý výber, keďže obe skladby už či textom alebo náladou skvele vystihujú atmosféru filmu. Moje hodnotenie: 95%

Tak jsme se konečně dočkali. Do kin dorazil poslední Wolverine hraný Hugh Jackmanem. Režie se opět ujal James Mangold, který řadu fanoušků posledním Wolverinem dost zklamal. Tentokrát je, ale situace jiná a nebál bych se i říct, že se jedná o jeden z nejlepších x-menovských snímků. James se podílel i na scénáři spolu s Michaelem Greenem a Scottem Frankem. Hudbu, která filmu dodává skvělou atmosféru, složil Marco Beltrami.

Film slaví celosvětový úspěch a na kontě už má více než půl miliardy dolarů. Zařadil se tak mezi nejvýdělečnější x-menovské snímky. I recenze jsou v drtivé většině pozitivní. Je to rozhodně důstojné rozloučení s touto komiksovou legendou. Celý film je dost ponurý a má vynikající jakoby postapo atmosféru. Také jako jeden z mála x-menovský snímků skvěle pracuje s emocemi. Filmu dost pomáhá Rkový rating, protože krve je tu opravdu spoustu. Trochu mi ale vadil malý počet mutantů ve filmu.

Děj se odehrává v roce 2029 na hranicích USA a Mexika. Už 25 let se nenarodil žádný mutant a ostatní postupně vymírají. Odpovídá tomu také ponurá atmosféra filmu, která koresponduje s budoucím stavem Ameriky. Logan je starý a nemocný. Stará se o 95letého Charlese Xaviera, který trpí Alzheimerem. S péčí o něj mu pomáhá ještě Caliban. Vše se změní ve chvíli, kdy mexická žena Loganovi zaplatí za to, aby její dceru odvezl bezpečně do Severní Dakoty. Loganovi se to nejdřív nezdá, ale nakonec kývne. Pak už to jde ráz na ráz. Ona záhadná holčička je totiž také mutant a má schopnosti velmi podobné těm Loganovým. Začíná tedy jedna velká cesta přes celou Ameriku, kdy je neustále pronásledují vládní zabijáci. Jatka mohou začít.

Obsazení filmu příliš hvězdné není. Kromě Hugh Jackmana a Patricka Stewarta zde nenalezneme žádné další hvězdy. Ale zmíním například Boyda Holbrooka v roli jednoho z hlavních záporáků nebo Stephena Merchanta jako Calibana. Nejvíc mě asi zaujala mladá Dafne Keen v roli mutantky Laury Kinney, která má před sebou určitě velkou kariéru.

Snímek rozhodně vybočuje z celé x-menovské ságy. Už jen tím, že vlastně nenavazuje na žádný z předchozích filmů a tváří se nejméně jako komiks. Pro Hugh Jackmana je to určitě důstojné rozloučení s jeho nejslavnější filmovou rolí. Najdeme zde i spoustu odkazů na staré komiksy. Film staví hlavně na atmosféře a emocích, se kterými pracuje opravdu výborně. I akce je filmu dost a krví se rozhodně nešetří. Občas zde najdeme i trochu humoru, ale to jen velmi vzácně. Je také zodpovězeno dost zásadních otázek, takže ani o to nejsme ochuzení. Film vlastně stojí jenom na třech postavách, ale ty nemají problém ho celý utáhnout.

Určitě bych se nebál film zařadit na x-menovskou špičku společně s Budoucí minulostí nebo Deadpoolem. Rkový rating mu skvěle sedne a nechybí mu vlastně vůbec nic. Jednoznačně film dokazuje, že i dnes se dá natočit slušný komiks, jenž strhne celé davy. Do budoucna se můžeme těšit na druhého Deadpoola, který by měl dorazit za rok a na New Mutants. Ti by se měli odehrávat během 90. let a Magneto společně s Profesorem X by už tentokrát neměli být hlavními postavami filmu.

Každý príbeh má svoj koniec, a to isté platí aj pre najznámejšieho X-Mana, Wolverina.  Predpokladám, že zatiaľ čo čítate tieto riadky, tak už máte letmý pojem o priemerných hodnoteniach tohto filmu, ktoré počas posledných dní zaplnili sociálne siete a na úvod vám musím povedať jednu vec. Logan je najvýstižnejší názov, aký mohol tento film dostať, lebo tvári sa ako komiksovka, ale v skutočnosti je to dospelá dráma a Wolverine pôsobí viac ako človek než mutant. A táto dráma pritiahla do kín aj osoby, ktoré nemajú komiksovky príliš v láske, a to je už niečo. Z hľadiska atmosféry môžem s pokojnou rukou…

Logan

UndeadRoy - 95%
Koty - 100%

98%

Logan je skvelý film, ktorý je viac Drama ako komiksovka, no aj napriek tomu sa postará o najlepšie vykreslenia Wolverina doteraz, počas ktorého mu sekunduje skvelá akcia, úžasné herecké výkony, dialógy preplnené emóciami a aj štipka humoru. A už či máte alebo nemáte radi X-Menov, tak Loganovi by ste mali dať šancu.

User Rating: 4.83 ( 4 votes)

Budúce filmy o X-Menoch sa už nebudú sústrediť na Professora X a Magneta

Komplikované priateľstvo a súperenie medzi Charlesom Xavierom a Erikom Lehnsherrom, aka Magneto, tvorilo jadro X-Menovského …