Recenzia: Nezhasínaj!

Titul „horor leta“ je niekedy naozaj významné prirovnanie, no vo väčšine prípadov bol výhercom práve James Wan, a tak je otázkou či David F.Sandberg bol schopný poraziť tohto velikána so snímkom Nezhasínaj! Odpoveď nájdete v tejto recenzii. Ani si to možno neuvedomujete, no väčšina z Vás bola práve pri vzniku alebo lepšie povedané iniciatíve samotného snímku Nezhasínaj!(Lights Out), a to konkrétne prostredníctvom krátkeho filmu s rovnomenným názvom Lights Out.

Áno, hovorím presne o tomto filme, ktorý koloval najmä po sociálnych sieťach a tak bolo takmer nemožné sa tomu vyhnúť. Skvelé ohlasy od ľudí pomohli urobiť Sandbergovi veľký krok smerom ku produkcii celovečerného snímku. Teda po 3 rokoch od vydania tohto krátkeho filmu sme sa dočkali celovečerného snímku, ktorý zaujal veľké obecenstvo už či spoluprácou s Jamesom Wanom, tak aj samotným prvým trailerom, čo urobilo veľa a distribúcia filmu do kín sa mohla začať.

Už len samotná myšlienka a koncept filmu je úžasný, čím vlastne narážam na ducha (alebo nazývajte to ako chcete), ktorý sa zjavuje iba v tme. Po tých rokoch, kedy vychádzali horory pravidelne a tma už viackrát nepredstavovala výrazný faktor, ktorý má prinášať strach, sa tma opäť vracia do popredia a práve v tomto snímku Vás tma donúti opäť ju rešpektovať. Atmosféra je prekvapujúco neskutočná a ak nemáte odvrátený zrak, tak zimomriavky a poprípade zježené chlpy sú základom. O hudbu sa postaral Benjamin Wallfisch, ktorý Vám dozaista nie je príliš známy a niet divu, keďže sa prevažne staral iba o „additional music“, teda o prídavnú hudbu k veľkým blockbusterom, no ako hlavný skladateľ soundtracku k väčším snímkom nemá príliš veľa skúseností.

Obával som sa toho, že to s hudbou nakoniec pokašle, pretože hudba je podstatná časť hororov a jej absencia alebo slabá úroveň by mohla zničiť celý dojem z filmu, no Wallfisch sa toho ujal zodpovedne a síce nedosiahol úrovne hudby Wanových hororov, ale aj napriek tomu dokázal podporiť hustotu atmosféry. Dĺžka filmu je priam ideálna a každá minúta navyše mohla mať negatívny vplyv na výsledné hodnotenie, pretože zbytočné naťahovanie by poškodilo tempo filmu, hustotu atmosféry a aj ďalšie dôležité faktory hororu. Vizuálna stránka filmu je viac surová, čo pridáva na autentickosti mnohých scén a dáva tejto „ducharine“ nový rozmer.

lights-out-1200x630-c

Snáď najslabšou stránkou tohto hororu sú dialógy, ktorých úroveň je priemerná a ak by im venovali ešte pár hodín navyše, tak aj obyčajné slová mohli mraziť (i keď pár takých slov sa našlo). Konštrukcia strašidelných scén a ich dej bol na moje prekvapenie reálne vykreslený a postavy konečne nekonali, ako keby mali v hlave len kopu sena. Niekedy vynaliezavosť určitých postáv bola priam až humorná a v kine sa strhla lavína smiechu. No takýchto momentov veľa nie je a slúžia najmä ako krátke prestávky na vydýchnutie pre divákov počas tejto 81 minútovej stopáže.

Vo finálnom zhodnotení sa nevyhnem porovnávaniu so snímkom V zajatí démonov 2, ktorý v konečnom dôsledku vyhráva najmä, kvôli lepšej produkcii, lepšiemu scenáru a skvelému hudobnému spracovaniu. Ale nič z toho nemení na fakte, že Nezhasínaj! je horor s úžasným nápadom a ešte lepším spracovaním, výbornou atmosférou, ba dokonca sympatickými postavami, ktoré konečne nekonajú nezmyselne a pobrali aj nejaký ten rozum. Len dúfam, že to ostane pri jednom filme (čo sa pravdepodobne nestane) a nebude to pokračovať ako séria, pretože to by naozaj mohlo zruinovať celý nápad.

Titul "horor leta" je niekedy naozaj významné prirovnanie, no vo väčšine prípadov bol výhercom práve James Wan, a tak je otázkou či David F.Sandberg bol schopný poraziť tohto velikána so snímkom Nezhasínaj! Odpoveď nájdete v tejto recenzii. Ani si to možno neuvedomujete, no väčšina z Vás bola práve pri vzniku alebo lepšie povedané iniciatíve samotného snímku Nezhasínaj!(Lights Out), a to konkrétne prostredníctvom krátkeho filmu s rovnomenným názvom Lights Out. https://www.youtube.com/watch?v=-fDzdDfviLI Áno, hovorím presne o tomto filme, ktorý koloval najmä po sociálnych sieťach a tak bolo takmer nemožné sa tomu vyhnúť. Skvelé ohlasy od ľudí pomohli urobiť Sandbergovi veľký krok smerom ku produkcii celovečerného…

nezhasínaj!

UndeadRoy - 85%

85%

Nezhasínaj! je horror, ktorý má veľmi blízko ku titulu "horror leta" a pre niekoho sa ním možno aj stal, no ak máte dosť tých všetkých démonov a pátrate po nejakej originalite a osviežení v horrorovom žánri, tak nezhasínaj! si určite nemôžete nechať ujsť.