Recenzia: Annabelle 3: Návrat

Celá séria Conjuring, ktorú v roku 2013 odštartoval hororový génius James Wan, pojednáva o lovcoch démonov Lorraine a Edovi Warrenovcoch a ich neustálom boji s prekliatymi predmetmi a hrozivými duchmi. Avšak ruku na srdce, prekliatou hračkou, ktorá celú túto sériu začala a stala sa akoby trademarkom celého universa je aj vždy bude práve bábika Annabelle.

Zameranie Conjuring universa opäť na Annabelle je logickým krokom po nie príliš úspešných spinoffoch o plačúcej žene La Llorone a haďom démonovi Valakovi (The Nun). A je nutné podotknúť, že sa to ukazuje byť krokom nadmieru dobrým. Annabelle totižto na divákov funguje, a to aj napriek mnohým problémom filmu, ktoré sa už stávajú typickými pre celý Conjuring universe.

Premisou celého filmu je miestnosť plná prekliatych predmetov, ktorú držia Warrenovci pevne zamknutú a každý týždeň ju musia nechať kvôli koncentrovanému zlu vysvätiť. V nej sa, samozrejme, v špeciálnej posvätenej vitríne nachádza aj diabolská Annabelle, ktorá pokiaľ sa nachádza v tejto vitríne, je absolútne neškodná. Ako vám už samozrejme došlo, čosi sa pokazilo a Annabelle je na začiatku filmu vyslobodená.

Predchádza tomu rad nešťastných náhod. 10-ročná dcérka Warrenovcov Judy (skvelá McKenna Grace) je v škole šikanovaná, pretože na verejnosť prenikli informácie o tom, ako sa živia jej rodičia a väčšina ľudí z ich okolia ich má za bláznov. Judy má však verného spojenca vo svojej o čosi staršej opatrovateľke Mary Ellen (Madison Iseman). Jej najlepšia kamarátka Daniela (Katie Sarife) Mary Ellen prinúti zavolať ju k Warrenovcom na návštevu, pretože inak by Daniela povedala predavačovi Bobovi (Michael Cimino) o Mary Elleniných citoch k nemu. Tam už, samozrejme, film dostáva rýchly spád a sledujeme Danielu kvôli traume z jej minulosti otvoriť Warrenovskú izbu prekliatych predmetov a aj vitrínku s Annabelle.

VIAC:  AMC prináša adaptáciu hororového románu z dielne Joa Hilla, NOS4A2

Tretí diel filmov o tejto desivej bábike sa dá považovať za podarený. Hlavní hrdinovia Judy, Mary Ellen, Daniela a Bob sú sympatickí a je jednoduché im držať palce aj napriek občasným nepochopiteľným, ba priam až hlúpym rozhodnutiam. Čo je zaujímavé, v tomto filme sledujeme hlavných hrdinov odrážať útoky až piatich démonov – okrem Annabelle si budú musieť poradiť aj s prekliatymi svadobnými šatami, ktoré menia obyčajných ľudí na krvilačných vrahov, Prievozníkom, ktorý prevádza mŕtve duše do záhrobia, desivým tieňovým vlkolakom a duchom samuraja, ktorý má na svedomí stovky ľudí. Táto stránka filmu je zvládnutá skvele, každý z démonov dostáva svoj malý kúsok priestoru a film vôbec nepôsobí predimenzovane.

Čo však vyčítam každému Conjuring filmu a ani Annabelle 3 nie je výnimkou, je miestami príliš umelo pôsobiace CGI. Jasné, démoni skrátka majú vyzerať desivo a “inak”, ale určite by sa to dalo vyriešiť miestami aj lepšie, aby napr. Prievozník nepôsobil doslova ako dokreslený vo Photoshope. Ďalším problémom pre čo i len trošku náročnejšieho diváka bude určite scenár. Ten je extrémne jednoduchý a ide od bodu A do bodu B s občasnými pôsobivými ľakačkami. Rozhodnutia postáv sú miestami ako u mnohých hororov nepochopiteľné a divák sa chytá za hlavu (v tomto vyniká najmä Daniela). Navyše, už dlhšiu dobu si všímam, že hoci zo začiatku boli Conjuring filmy niečím novým a robili horory remeselne inak a ich ľakačky boli intenzívne a nečakané, celá séria pomaly ale isto skĺzla v tomto ohľade do sivého priemeru a ľakačky začínajú byť nesmierne schematické (porovnajte si scénu, keď malá Judy prvýkrát odráža útok prekliatych svadobných šiat so scénou kedy sa prvýkrát zhmotňuje v kostole démon Valak v horore The nun. Nenájdete rozdiel).

VIAC:  Recenzia: Pet Sematary

Film však zachraňuje hneď niekoľko vecí a robia z neho veľmi príjemný prídavok do tejto série a povinnú jazdu pre každého fanúšika hororov. Prvým a najväčším dôvodom je, samozrejme, samotná Annabelle. Ide z nej niečo neopísateľne nepríjemné a už len samotné scény keď sa niekde nevysvetliteľne objaví s tým svojim prekliatym úsmevom spôsobia že mnohým divákom vynechá jeden úder srdca. Druhým veľkým pozitívom filmu je malá Judy. McKenna Grace prináša na plátna kín skvelé dievča, pohotové, vtipné, s dobrým srdcom, na ktoré musia byť jej rodičia právom hrdí a verím, že si získa všetky divácke srdcia. A keď už teda spomínam srdce, práve srdce je tým tretím veľkým dôvodom, prečo je tretia Annabelle fajn ďalšou kapitolou príbehu manželov Warrenovcov. Tento film jednoducho srdce má a aspekt priateľstva, rodiny alebo obyčajného ľudského “držania spolu” je veľmi výrazný a vítaný.

Na záver v rámci krátkeho zhrnutia – tretia Annabelle stojí za vzhliadnutie a nesklame, ak pôjdete do kina s tým, že si film chcete užiť a nebudete sa príliš zamýšľať nad logikou konania hrdinov. Film rozhodne nerúbe tú najvyššiu hororovú ligu a neprináša v podstate nič nové okrem nových hlavných postáv a niekoľkých doposiaľ nespomenutých démonov. Napriek tomu sa jedná o veľmi zábavný snímok, ktorý vás vtiahne do deja a priam prekypuje nepríjemnou, dusivou atmosférou a remeselne skvele zvládnutými, aj keď trochu predvídateľnými, ľakačkami.

Hodnotenie - 65%

65%

Tretia Annabelle je filmom plným obvyklých neduhov moderných hororov, to však prebíjajú príjemné stránky ako atmosféra a "duša" filmu.