Recenzia: Avengers: Endgame

Samozrejme, bez spoilerov. Viete, teraz by som tu mohol rozbaliť neuveriteľné existenciálne úvahy o tom, ako sa Avengers: Endgame zapíše do dejín a možno aj finančne prekoná Cameronových “šmolkov”, ale to všetko je o tomto čase zbytočné. Mnohí z nás pri filmoch z MCU vyrastali, dospievali, formovali sa im osobnosti a spolu s tým, ako starneme, starnú aj naše obľúbené postavy. Infinity War nastolilo minulého roku neuveriteľnú pôdu pre pokračovanie, ale musíme si v prvom rade priznať jednu vec.

Infinity War sa neskončilo cliffhangerom, skončilo sa to výhrou Thanosa. Tak prosté. Bez nejakých väčších detailov poviem len toľko, že nenazvať tento film podtitulom Infinity War Part 2 je jedným z najdôležitejších rozhodnutí kreatívneho procesu, lebo toto nie je Infinity War. A práve táto drastická odlišnosť sa stáva kľúčovou v definovaní tónu filmu. Nostalgia je všadeprítomná a už od prvého momentu viete, že toto je naozaj koniec. Tu sa končí jedno celé obdobie MCU.

Akcia je svojím dávkovaním a prevedením taktiež jedinečná. Popravde, pri Endgame som dostával oveľa väčšie návaly satisfakcie z akcie ako pri Infinity War, ale to je len vec vkusu. Trocha som sa obával, že snímka bude trpieť “syndrómom” zjednodušenia choreografie v záujme väčšieho uplatnenia efektov, ako som to rozoberal v recenzii na IW, ale našťastie, nestalo sa tak. I keď ako viacerí z vás bezpochyby očakávajú… veľkolepé finále neostáva nič dlžné zakončeniu jednej obrovskej a nádhernej kapitoly tohto univerza. Slovo “epické” naberá nový rozmer a so všetkou úprimnosťou musím skonštatovať, že vo vybraných momentoch mi stáli chlpy aj na miestach, kde som chlpy v živote nemal. Nevraviac o zimomriavkách, to je kapitola samo o sebe.

Pri dialógoch človeku neraz stála slza na krajíčku, obzvlášť keď si začnete spájať všetky tie narážky na predchádzajúce udalosti v MCU. Ale podotýkam, že Endgame sa nepokúša vykrádať samého seba. Len pracuje s veľmi nápaditými technikami a situáciami, za čo môžeme ďakovať scenáristom Christopherovi Markusovi a Stephenovi McFeelymu. Myslím si, že toto duo si zaslúži osobitný potlesk, lebo podarilo sa im s týmto filmom urobiť niečo úžasné. Naplnili jeho potenciál, ba dokonca aj ho prekonali. Teraz zasa treba zobrať do úvahy, že svoje povedali, určite, aj bratia Russovci či jednotliví predstavitelia svojich postáv, avšak už len dejová kostra Endgame má kvalitný základ a čas odteká jedna radosť. 3 hodiny sú lusknutím prstov za vami.

VIAC:  Recenzia: Annabelle 3: Návrat

Humor je miestami priam bravúrny. IW malo skôr minimalistický a z času na čas nejaký lepší situačný humor, ale Endgame v tomto aspekte boduje na plnej čiare. Bez problémov som sa zasmial aj z plného hrdla a veľká časť hlášok bola až absurdne prirodzená. Sem-tam sa stane, že hláška padne v nevhodnej a napätej situácii, ale nezvykne to narušiť tempo scény. Žiadne nútené hlášky v pravidelných časových intervaloch a lá Guardians of the Galaxy Vol.2. Chémia medzi postavami sa zaslúžila o veľa, a keď sledujete, ako sa navzájom doberajú, tak vám neostáva nič iné, než len sa zasmiať spolu s nimi. Všetci herci sú zosobnením svojich postáv a ťažko sa hľadá moment, kedy by ste im to neverili.

Vizuálne efekty si zachovali svoju úroveň a všetko je spracované na výbornú. No čo by ste čakali od filmov, ktoré sa rozpočtom pohybujú v rozmedzí 300 – 400 miliónov dolárov? Herecké výkony je možno škoda spomínať, pretože o tomto čase sa v MCU nachádzajú samé herecké esá a Endgame to len potvrdzuje. A čo sa soundtracku týka, Alan Silvestri opäť odviedol úžasnú prácu a nie je čo vytknúť. Môže sa zdať, že doteraz som sem hádzal len samé superlatívy, a tak sa naskytá otázka, či tento titul trpí aj nejakými chybami. Jasné, nájde sa zopár dejových dier či menších nedostatkov, a hoci si ich všimnete popri sledovaní filmu, nijak zvlášť vám nepokazia sledovanie a s postupom času nad nimi len mávnete rukou.

Sám som zvedavý, aká bude odozva na film, lebo podľa mňa ide v tomto prípade až príliš o vec vkusu. Mne osobne sa Endgame páčilo viac ako Infinity War. Nadobudlo u mňa väčšiu hodnotu a zároveň mi dáva viac dôvodov na niekoľko ďalších videní. Po zhliadnutí filmu sa s nami neváhajte podeliť o vaše dojmy z filmu. Sme zvedaví, čo si o tom myslíte. Moje Hodnotenie: 95%

VIAC:  Recenzia: Krvavá nevesta

Tak jsme se konečně dočkali. Po dlouhých 11 letech a 22 filmech se celá Marvel sága uzavírá. Anthony a Joe Russoovi odvedli neskutečný kus práce. Myslím si, že všichni mohou být spokojeni. Nasvědčují tomu jak recenze, tak tržby, protože film se za první víkend dostal na neuvěřitelnou 1,2 miliardu dolarů. Je to velké finále, a proto zde uvidíme všechny známé postavy.

Film se odehrává zhruba tři týdny po konci Infinity War, což je dost těsné. Naši hrdinové jsou rozdělení a zlomení. Drobnou naději jim přinese pár dříve opomíjených postav. Po několikaletém časovém skoku se konečně rozhodnou jednat. Těžko o filmu psát něco bez spoilerování, ale většina věcí mě skutečně překvapila a potěšila. Určitě doporučuji si o filmu předem nic nezjišťovat. První půlka je pomalejší a ponurejší, dala by se nazvat jako tzv. “heist část”.  Druhá už je svižnější, kdy vše vede k závěrečné epické bitvě, která vše rozhodne.

Snímku se dá jen těžko něco vytknout, nacházím v něm samá pozitiva. Ani stopáže se člověk nemusí bát, protože to dost utíká. Nevadil mi nai nedostatek akce v první polovině. Všechno je neskutečně promyšlené a krásně to do sebe zapadá. Určitě je nutná znalost všech předchozích snímků, abyste vše pochopili. To samé platí u postav, kterých je tu skutečně mnoho. Mohl bych vybrat spoustu momentů jak z první nebo druhé poloviny filmu, ale krom závěrečné bitvy mě asi nejvíc zaujal duel Thanos vs Captain America. Snímek rozhodně stojí za zhlédnutí kině. Nechybí mu humor ani emoce. Letos už nás čeká pouze Spider-Man: Daleko od domova, takže uvidíme, co pro nás Marvel nachystá další roky. Moje hodnocení: 100%

Avengers: Endgame

Filip T. - 95%
Koty - 100%