Recenzia: Avengers: Infinity War

Ako by si bratia Russovci priali, bez spoilerov. Ani sa nebudem pokúšať začínať s nejakým epickým úvodom, v ktorom by som filozofoval o dôležitosti tohto diela, lebo to už ste o tomto čase mohli vidieť na všetkých ostatných stránkach alebo možno aj v nejakých našich predchádzajúcich článkoch. Jednoducho povedané, všetci sme si vedomí toho, v akých rozmeroch sa tento film pohybuje, a tak bez ďalšej nadbytočnej omáčky sa pusťme do toho. Pochopiteľne, ako som vyššie spomínal, v tejto recenzii sa spoilerov nedočkáte. Takže čítajte pokojne.

Začnem atypicky a rovno sa poberiem k postavám, na ktorých tento film stojí. Jedna z vecí, ktoré ma najviac zaujímali, bol spôsob, akým Russovci vyriešili priestor jednotlivých postáv na plátne. Koniec koncov, Civil War je v počte postáv oproti Infinity War iba slabý odvar. Rešpektujem a zároveň obdivujem všetok ten čas a námahu, ktorú do tohto filmu vložili, no snáď najviac ma ohúrilo, ako sa s tou vyrovnanosťou postáv pohrali. Samozrejme, tie reči o tom, že tento film má desiatky hlavných postáv, sú len na upútanie pozornosti, no aj napriek tomu Russovci venovali jednotlivým postavám toľko priestoru, koľko si ho v rámci príbehu vyžadovali. Čo je jeden z dôvodov, prečo Thanos láme kliatbu priemerných záporákov v MCU.

Prečo? Bez nejakých väčších narážok na film podotknem, že Thanos dostáva skutočne veľa priestoru, a tak sa slová režisérov naplnili. Tí Infinity War označili ako “Thanosov film” a mali pravdu. Samotný koncept, kedy sa záporák dáva do popredia na úkor kladných postáv, je náramne zaujímavý a podmanivý zároveň. Predsa len, pamätáte si vôbec na nejaký novší titul z MCU, ktorý mal aktuálne nadpriemerného záporáka? A nie, Black Panther sa neráta, lebo do druhej polovice filmu ste ani poriadne nezachytili, že Kilmonger existuje a aj potom divák občas zabúdal na jeho prítomnosť. Tak aby som veľmi neodbočil. Thanos napĺňa očakávania a Josh Brolin sa môže pochváliť, že jeho podanie Thanosa sa stalo súčasťou nadpriemerných záporákov z MCU.

No Thanosov priestor nebol len na úkor super hrdinov, ale aj jeho vlastných “detí”, resp. skupiny Black Order. Každý z členov dostal určitý priestor, ktorý na jednej strane nebol vyrovnaný, no na druhej strane dával zmysel. Herecké výkony snáď ani nie je potrebné rozoberať, keďže drvivá väčšina postáv v tomto filme je hraná Áčkovými hercami, a tak určite môžete očakávať zábavné názorové výmeny či vierohodné emocionálne momenty. To mi zároveň pripomína, že nejde len o bezhlavý jarný blockbuster, ktorý nemá okrem akcie a nabitého vizuálneho spracovania, čo ponúknuť. Film prekypuje emóciami a pôsobí veľmi zomknuto. Mimo to, ide o vojnu v pravom zmysle tohto slova. Má to temný podtón, viac ponuré podanie a najmä, pôsobí to dospelo. Rukopis Russovcov je nadmerne výrazný a veľkí fanúšikovia Winter Soldiera si prídu na svoje. Cena jednotlivých skutkov je oveľa väčšia, avšak atmosféra ostáva.

Keď sa poberiem do roviny scenáru, tak dospejem k záveru, že Infinity War má dozaista čo ponúknuť a nezíde na tom, či hovoríme o bežných dialógoch alebo slovných výmenách, dôležitých pre vývoj deja, vrátane zvratov a odhalení, pochopiteľne. Všetky postavy si uvedomujú, že v ich rukách je osud galaxie(a možno aj viac) a podľa toho sa aj správajú, no zasa si nemyslite, že Star Lord by vydržal celých 10 minút bez vtipu. To by už bolo v rozpore s jeho postavou. Až tak to zasa nepreháňajme. Samozrejme, humor je taktiež podstatnou časťou filmu, no je v primeranom množstve, a tak syndróm “núteného smiechu” zo Strážcov Galaxie Vol.2 sa, chvalabohu, neopakuje.

Vizuálne efekty pôsobia, ako keby boli z iného sveta a pri každej príležitosti dajú najavo, že žiaden cent nevyšiel navnivoč. Skutočne, film je nádherný a na to, aby ste dokázali oceniť všetky tie scenérie a prepracovanú mimiku postáv, budete potrebovať ešte zopár návštev kina. Akcia sa občas môže zdať neprehľadná, avšak ono to je často iba tým, že sa na plátne deje jednoducho neskutočne veľa a Vy to nestíhate všetko sledovať. Pri takých megalomanských súbojoch sa ani nedá očakávať, že až tak vynikne “hand-to-hand combat”, na ktorý sme zvyknutý práve z vyššie spomínaného Winter Soldiera, no to neznamená, že akcia je nudná. Akurát je prispôsobená rozmerom, v ktorých sa snímka situuje.

Aspekt, ktorým je týmto film špecifický, je spájanie všetkých doterajších výdobytkov Marveláckeho filmového univerza do jedného filmu. Všetká práca, odvedená za posledných 10 rokov sa tu spája a Vy sa len neveriacky chytáte za čelo, zatiaľ čo sa kocháte situáciami, ktoré boli niekoľko rokov dozadu iba nedosiahnuteľnou rozprávkou. Teraz je to tu. “Awesome Facial Hair Bros”(Stark, Strange) sa stretávajú a doberajú sa presne tak, ako ste si to predstavovali. Spider-Man hádže odkazy na popkultúru jeden za druhým a Cap podáva ruku Black Pantherovi, resp. T’Challovi. A to je esenciou tohto filmu. Esenciou, ktorá je oblečená do veľmi pekného kabátu. A ešte dodám, že Alan Silvestri má pred sebou veľmi sľubný rok. Mesiac dozadu Ready Player One a teraz toto. Po tom, čo zložil soundtrack pre CA: First Avenger sa viackrát neukázal a mne začal chýbať jeho osobitý zmysel pre kompozíciu. Alan je späť a futuristická vojna ešte neznela tak vznešene.

Na záver si dovolím povedať, že v dnešnej dobe je priam nemožné urobiť dokonalý film a nedá sa vyhovieť všetkým, pričom Infinity War nie je žiadnou výnimkou. Sem-tam sa objaví nejaký nevyužitý potenciál alebo aspekty, ktoré sa dali ešte trocha lepšie dotiahnuť do konca, no pri filme tohto štýlu, ktorý je pri takomto štábe, rozpočte a hercoch, remeselným klenotom, je dôležitý najmä finálny dojem. Emócie, ktoré sa u Vás dostavia po odznení po titulkovej scény. Tu už, samozrejme, zachádzame do hlbšie umiestnenej subjektívnej roviny, no takto tento film jednoducho funguje. “Od fanúšikov, pre fanúšikov.” Moje hodnotenie: 90%

Po třech letech se vrací Avengers, a to v plné parádě. Režie se tentokrát ujali bratři Russovi, což filmu jenom prospělo. Ti mají za sebou oba přechozí Captainy Americy. Podařilo se jim téměř nemožné, a to nacpat většinu Marvel hrdinů do jednoho filmu, který má hlavu a patu. Ohlasy fanoušků tomu odpovídají. Film je završení celých 10 let fungování Marvel Studia a je již jejich 19. filmem. Snaží se shrnout vše, co v roce 2008 odstartoval první Iron Man. Hudbu k filmu dělal dnes už ostřílený skladatel Alan Silvestri, vytvořil soundtrack i pro první AvengersCaptaina Americu. Hudební motivy jsou velmi povedené a snaží se podtrhnout podstatu každé skupiny Avengerů.

Infinity War splnilo nejtajnější tužby producentů, protože se se svými 630 miliony dolarů za první víkend (nyní 725) stáva nejvýdělečnějším blockbusterem všech dob. Tím překonali jak Jurský svět, tak Rychle a zběsile 8. Snímek ocení především fanoušci, protože se zde hodně řeší kameny nekonečna. Nezasvěcenému divákovi příběh nemusí dávat příliš smysl. Jedná se však ale o pouhou první část, protože Infinity War za rok pokračuje.

Děj filmu se odehrává údajně čtyři roky po událostech Strážců Galaxie 2 a poměrně těsně po Black Pantherovi a Thorovi 3. Země a další planety se stanou terčem útoku Thanose a jeho přívrženců z Black Orderu. Naši hrdinové se postupně setkávají a rozdělují na tři skupiny. Každý bojuje s Thanosem jinde. Nakonec vše samozřejmě vše vyvrcholí velkou bitvou, kde vidíme většinu hrdinů. Ve filmu se objeví i dost nových postav a míst. Po vizuální stránce jde o skvělou podívanou se spoustou akce a hlášek.

Ve snímku údajně vystoupí až 64 postav, což je neskutečné množství. Většinu z nich už známe z minulý Marvel filmů. Z nových postav mě zde napadá leda Peter Dinklage jako trpaslík Eitri. Po delší době se vrací Josh Brolin jako Thanos a Benicio Del Toro v roli Sběratele.

Tento film je pro mě určitě nejlepší díl Avengers a po Winter Soldierovi i nejlepší marvelovka. Na rozdíl od těch předchozích skvěle kombinuje akci a humor, nabízí skvělého záporáka a hlavně dobře pracuje s emocemi. Málokterá marvelovka toto dokáže. Russovým se povedlo do filmu nacpat většinu postav a zároveň všem nechat dost prostoru. Laťka je nastavená skutečně vysoko a bude se jen těžko překonávat. Naši hrdinové se objevili ve složité situaci, ze které není snadného úniku. Také konečně díky Thanosovi poznáme pravou sílu Kamenů nekonečna.

Studio Marvel prostě filmy točit umí a fanoušci to náležitě oceňují. Správná volba režisérů je toho dost dobrou ukázkou. Kdo ví, kolik filmů nás ještě čeká. Minimálně příští rok se kromě Infinity War 2 můžeme těšit na druhého Spider-Mana a Captain Marvel. Teď už zbývá jen rok čekat na pokračování bitvy s Thanosem.

Moje hodnocení: 100%

Ako by si bratia Russovci priali, bez spoilerov. Ani sa nebudem pokúšať začínať s nejakým epickým úvodom, v ktorom by som filozofoval o dôležitosti tohto diela, lebo to už ste o tomto čase mohli vidieť na všetkých ostatných stránkach alebo možno aj v nejakých našich predchádzajúcich článkoch. Jednoducho povedané, všetci sme si vedomí toho, v akých rozmeroch sa tento film pohybuje, a tak bez ďalšej nadbytočnej omáčky sa pusťme do toho. Pochopiteľne, ako som vyššie spomínal, v tejto recenzii sa spoilerov nedočkáte. Takže čítajte pokojne. https://www.youtube.com/watch?v=LGmgmKC3xmA Začnem atypicky a rovno sa poberiem k postavám, na ktorých tento film stojí. Jedna z…

Avengers: Infinity War

UndeadRoy - 90%
Koty - 100%