Recenzia: Black Panther

Mnohými je prezývaný ako Temný rytier MCU či skutočný nástupca Winter Soldiera, ale čo je na tom pravdy? Je Black Panther naozaj taký úžasný? Film nás privádza do Wakandy, „krajiny 3.sveta“, ktorá údajne nemá čo ponúknuť okrem textilu, pastierov a nejakých tých suvenírov, avšak všetci veľmi dobre vieme, že pravda je iná. A tak sa vydávame do krajiny, kde sa pre nás smrteľné fraktúry riešia mávnutím prsta a technológia je tak pokročilá, že strelné zbrane sú považované za starožitnosti. Bohatstvo krajiny sa točí okolo najpevnejšieho kovu na svete, vibránia.

Film zachytáva dianie po udalostiach z Civil War, kedy zahynul bývalý kráľ Wakandy, T’Chaka, a na miesto kráľa nastupuje jeho syn, T’Challa (Chadwick Boseman), ktorý prevzal titul Black Panthera. To nás rovno privádza k prvým kladným bodom filmu – tradície. Zatiaľ čo trilógia Thora svoju mytológiu a tradície iba letmo načrtla, Black Panther na svoje zvyky nezabúda a venuje im veľkú pozornosť. Teda už v prvej tretine filmu si uvedomujete, že toto nebude typický MCU blockbuster a tí štyria dvanásťroční chalani pri vás, ktorí sa prišli na film pozrieť so zámienkou, že uvidia druhý Ragnarok, budú hovoriť viac, ako je v kine prípustné.

Nemôžem povedať, že mňa tie tradície držali na sedadle ako prilepeného, ale uspokojovalo ma, že film sa nesie odlišným tónom. Akcia neprichádzala často, no keď nastala, mala aj svoj dôvod, prečo sa vôbec začala. No potom sa prestávky medzi súbojmi stále viac a viac zväčšovali, kde mladšie obecenstvo postupne strácalo všetku koncentráciu. Čo by mne až tak nevadilo, keby tá akcia, ktorá prišla po prestávke, aktuálne stála za to. Po tom, čo som sa dopočul, že sa tvorcovia pri stavbe akcie inšpirovali Kingsmanom, som náramne zvýšil pozornosť voči Black Pantherovi a začal som mať svoje očakávania, no to bola veľká chyba.

Lebo o to viac ma to samotné prevedenie akcie sklamalo, keď som zistil, že ono to ani zďaleka tak nie je. Zopár podobností sa našlo, ale od akcie Kingsmana to malo veľmi ďaleko. Nemalo to ani taký štýl, ani takú choreografiu a kameru už vôbec nie. No pokiaľ by som si odmyslel tento údajný vplyv, tak by som aj tak dospel k verdiktu, že akcia je nanajvýš priemerná, ktorá sa často až príliš spolieha na vynálezy z Wakandy, a keď dôjde na ručné súboje, tak v podstate nemá čo ponúknuť. Nevraviac o tej akcii v kasíne, ktorá bola miestami pekelne neprehľadná. Ak sa snažili s trasúcou sa kamerou zakryť všetky nedostatky, tak sa im to náramne podarilo, lebo z tej scény som nemal dokopy nič. Našťastie, mimo to si kamera počína ešte dosť slušne.

Vizuálna stránka filmu je odvedená takmer na výbornú a tie nedostatky sa opäť týkajú najmä akčných scén. Miestami som mával neuveriteľné problémy s tým, aby som dokázal obleku Black Panthera vôbec uveriť. Pôsobil na mňa príliš neprirodzene, a to nevraviac o prudkých pohyboch, kedy to bolo ešte náročnejšie. Po stránke dialógov a scenáru treba rovno podotknúť, že Ryan Coogler spolu s Joeom Robertom Colom ubrali z typickej dávky Marveláckeho humoru a film postavili viac na formálnejších dialógoch. Miestami sa to vypláca viac a miestami zasa menej, no svojim spôsobom to bolo príjemné osvieženie oproti tej náloži z Ragnaroku. Avšak predvídateľnosť a bizarnosť kompozície určitých scén je zasa iná šálka kávy. Povedal by som, že filmy z MCU vo všeobecnosti trpia výrazným faktorom predvídateľnosti, no tu som to pocítil dvojnásobne.

Aj napriek tomu, že ma prvé dve tretiny filmu donútili viac sa zamyslieť nad dianím snímky, tak po mysli mi behali skôr témy, ktorými sa film zaoberá ako samotný dej, lebo ten sa dal predvídať aj z bežných gestikulácií jednotlivých postáv, a to som nad ním ani nepotreboval rozmýšľať. Týmto sa rovno presúvame k samotnému obsadeniu, ktoré ponúka to najlepšie, čo nájdeme v kategórii černošských hercov. Chadwick Boseman, Michael B. Jordan, Lupita Nyong’o, Danai Gurira, Daniel Kaluuya či Forest Whitaker a veľa ďalších. No a popritom také prídavky ako Martin Freeman či Andy Serkis. Teda obsadenie má čo ponúknuť a o to väčšia škoda to je, keď potenciál postáv nie je využitý alebo samotné charaktery sú zjednodušené pre potreby filmu.

Zo všetkých postáv som mal taký dojem, že ich predstavitelia urobili všetko, čo mohli v rámci svojho priestoru na plátne vykonať (k záporákovi sa o chvíľu vrátime), ale žiaden výkon nerezonoval natoľko, aby som ho mohol teraz ospevovať. Všimol som si, že Michael B. Jordan je za svoje podanie postavy Erika Killomongera dosť ospevovaný, ale ja skonštatujem akurát toľko, že mal príliš málo priestoru na to, aby vôbec ospevovaný mohol byť. A potom také argumenty ako „urobil to najlepšie čo mohol v rámci svojho priestoru“ je pre údajne jedného z najlepších antagonistov v MCU jednoducho málo. To už som si Andyho Serkisa užil ako záporáka viac, pritom ako jeden z mála na mňa pôsobil, že si to natáčanie aktuálne užíva aj napriek malému priestoru.

A o poslednej tretine filmu snáď ani netreba hovoriť. Ak ste doteraz zakopli aspoň o jednu mierne dlhšiu recenziu, tak v nej bolo dozaista vytknuté to typické vyvrcholenie v MCU veľkou bitkou. A mne neostáva nič iné, než len súhlasiť. Na mňa to pôsobilo ako prostoduchá akcia, ktorá ponúkla len veľmi málo zaujímavých momentov na to, aby sa dala označovať za inovatívnu v akomkoľvek smere. V rámci detailov, ktoré majú za úlohu už iba o trocha zlepšiť dojem môžem spomenúť dôraz kladený na rozlíšenie jednotlivých kmeňov, ktoré žili vo Wakande. Išlo hlavne o farebné variácie, no do toho sa zamiešala aj iná štylizácia tetovaní, brnení či oblekov, a to sa mi skutočne páčilo.

Na záver som si nechal soundtrack, na ktorom mal výraznú spoluprácu Kendrick Lamar (nie práve moja šálka kávy) najmä v rámci oblastí songov a o hlavný soundtrack sa postaral Ludwig Göransson. Aj keď počas akcie sa mi jeho kompozície úplne strácali v pozadí, tak napríklad počas „korunovačného“ rituálu, kedy pracoval s rôznymi africkými rytmami (nečudoval by som sa, keby išlo o nejaké tradičné piesne skutočných afrických kmeňov) a tradíciám dodával ten správny dôraz. Mimo to som zachytil zopár príjemných motívov počas emotívnych scén, ale aj tak je pre mňa tento soundtrack opäť iba dobrý podmaz pre film, no nič výnimočné, čo by som si pustil aj o polroka neskôr od jeho prvého vypočutia.

Black Panther je dozaista oveľa viac dospelý film oproti tomu, čo bežne dostávame v MCU, a tak je veľmi dobré, že človek si má čo pozrieť aj popri Winter Soldierovi v rámci toho istého dospelého podania príbehu, ale aj keď si udržuje prízemnosť v prvých dvoch tretinách, tak príde posledná tretina a tam tá všetká snaha a budovanie vyvrcholenia pohorí. Nie je ničím prekvapivým, že Black Panther má silný politický podtext, čo je jeden z dôvodov, prečo je v zahraničí tak absurdne nadhodnotený, najmä zo strany kritikov (hovorím prevažne o USA) a aj keď sme tu v Európe oboznámení s rasovými problémami, tak nevidím adekvátny dôvod na to, aby som aj ja mal teraz udeliť Black Pantherovi nejakých 9/10 za to, že sa film snaží poukazovať na rasové problémy, ktoré pretrvávajú dodnes. Niečo podobné tu bolo minulého roku s Wonder Woman, keď sa hovorilo o rovnoprávnosti mužov a žien a ja to opäť veľmi nežeriem.

KotyLetošní rok je na marvelovky velmi bohatý. První z nich je právě Black Panther. Pro mnohé je to revoluční film. Nepříliš mnoho se blockbusterů má v dnešní době jako hlavní postavu černocha, případně se odehrává v Africe. I samotná postava Black Panthera znamenala revoluci ve světě komiksu, protože šlo o prvního černého superhrdinu. O režii filmu se postaral Ryan Coogler, který zazářil už Creedem v roce 2015. Podílel se také na scénáři spolu s Joeem Robertem Colem. Zvláštní pochvalu si zaslouží soudtrack od Ludwiga Göranssona, jenž krásně kombinuje africké prvky s moderním hip hopem. Ludwig dělal hudbu například k Millerovým na tripu.

Finančně si film vede přímo výtečně, protože se za dva týdny dostal na neskutečných 728 milionů dolarů. Snímek sklízí úspěch po celém světě, a to právem. Nenabízí totiž pouze akci, ale otevírá i společenská témata aktuální pro tuto dobu. Jelikož je ale film určen převážně dětem, nemůže je dostatečně rozvést. Přesto je zajímavé vidět něco takového v komiksovém snímku.

Film navazuje přímo na události Civil War. Princ T’Challa se po smrti svého otce vrací do Wakandy, aby byl korunován novým králem. Terorista zvaný Klaue jim začne dělat problémy, a proto se T’Challa vydá do Jižní Koreje, aby ho chytil. Tam narazí na agenta Rosse ze CIA. Vše se zkomplikuje, když se do hry zapojí další Wakanďan, který tvrdí, že má také nárok na občanský trůn. Začíná tedy boj o moc a občanská válka je spadnutí. Film se svým dějem dost distancuje od ostatních marvelovek.

Herecké obsazení je zde opravdu pestré. Kromě herců, kteří se objevili už v Civil War, zde můžeme vidět mnoho dalších. Zmínil bych například Lupitu Nyong’o jako T’Challovu lásku Nakiu. Další zajímavou postavou je generálka Okoye, kterou ztvárnila Danai Gurira. Tu můžeme znát jako Michonne ze seriálu Walking Dead. Dále zde můžeme vidět Daniela Kaluuya jako hraničáře W’Kabiho nebo Letitiz Wright v roli T’Challovy sestry Shuri. Nemohu opomenout ani Angelu Bassett jako bývalou královnu Ramondu a Foresta Whitakera v roli duchovního vůdce Zuriho. A Michael B. Jordan se jako záporák Killmonger taky skvěle předvedl.

Snímek je originální v mnoha ohledech. Samotné akční scény jsou bravurně udělané s stejně tak i celý vizuál filmu. Wakanda je hodně hezky znázorněna a kombinuje v sobě futuristické prvky s klasickými africkými kmenovými motivy. Velmi zaujala i hudba, a to se mi u Marvelu moc často nestává. Film neobsahuje mnoho vtipů, ale v tomto případě by asi víc humoru bylo spíše na škodu. Na rozdíl od většiny marvelovek má film i kvalitního záporáka, což je také velké plus. Jediné, co bych snímku vytknul je drobná předvídatelnost děje. Tak už to u těchto snímků bývá.

Celkově považuji Black Panthera jako velkou odbočku od současné stereotypu komiksových adaptací, hlavně těch od Marvelu. Zapůsobil na mě hodně dobrým dojmem. Film skvěle odstartoval letošní rok, který bude na komiksové adaptace opět velmi bohatý. Už za dva měsíce, se můžeme těšit na Infitnity War. Jsem zvědavý, jak moc se Wakanda zapojí právě do tohoto snímku. Moje hodnocení: 95%

Black Panther

UndeadRoy - 60%
Koty - 95%

78%

Black Panther je len ďalším filmom z MCU, ktorý mal byť natoľko veľkolepý až je nakoniec priemerný. Má svoje kvality, avšak stráca na faktoroch, kde mal dominovať, a tak sa nástupca Winter Soldiera nekoná. Veľká škoda. A s deťmi na to určite nechoďte.

User Rating: 3 ( 5 votes)

Recenze: Solo: Star Wars Story

Od posledního Star Wars ještě neuplynulo ani půl roku a v kinech je už další …