Recenzia: Brightburn

Všetci z nás poznajú Supermana. Tento mimoriadne obľúbený hrdina je v komiksoch aj filmoch vždy zobrazovaný ako nadprirodzená božská sila, ktorá k nám zišla z nebies, aby nám pomáhala v boji so zlom. Čo by sa však stalo, keby Superman nemal s našou planétou také blahosklonné úmysly a bol, naopak, zlý? Presne o tom je film Brightburn.

Počas promovania tohto filmu, ktorý sa pýši tým, že založil nový hybridný žáner zvaný “superhrdinský horor“, ste rovno niekoľkokrát narazili na meno Jamesa Gunna. Obľúbený režisér, ktorý vdýchol život napr. Guardians of the Galaxy sa však tentokrát na filme podieľa “len” ako producent a režisérsku taktovku prebral Gunnov dlhoročný žiak, spolupracovník a blízky priateľ David Yarovesky. Brightburn je len Yaroveského druhým filmom a jeho režisérsku “nevyhranosť” poznať na niektorých prvkoch, ako je napr. až trestuhodné nevyužívanie postupného rozvoja napätia v scénach, ktoré je vždy takmer ihneď prehlušené hlasnou a “bombastickou” akciou, čo nie je vždy na prospech deja.

Ďalším problémom filmu je aj absolútna absencia motivácie hlavnej postavy Brandona. Hoci rozhodnutia postáv vo filme sú, na rozdiel od mnohých iných hororov, logické a dávajú zmysel, prečo je vlastne Brandon zlým a aký je jeho cieľ okrem deštrukcie ostáva nedopovedané a opäť to dojem z filmu o čosi zhoršuje.

VIAC:  Brightburn láka divákov do kín posledným trailerom

Aby som ale Brightburn aj pochválil, keďže si to tento film rozhodne zaslúži, jedná sa o nesmierne intenzívny a napínavý snímok, ktorý veľmi umne pracuje s akciou a gore scénami, ktoré vás ako diváka priam bolia. Niekoľko scén filmu bolo skutočne nepríjemných na pohľad, čo som pred cestou do kina určite nečakal. Ďalším veľkým bodom k dobru je fakt, že film sa vôbec nespolieha len na “jump scares“, ako väčšina súčasných (béčkových) hororov. Navyše, hoci sa jedná o film, ktorý mohol veľmi ľahko skĺznuť do klišé, nedeje sa tak a samotný koniec filmu je skutočne zaujímavý a divák z neho nemá pocit, žeby režisér a scenáristi mali ľudí za hlupákov. Ba dokonca necháva divákovi oveľa viac priestoru na premýšľanie a vytvorenie si názoru ako samotný dej filmu.

VIAC:  Midsommar prichádza s pôsobivým novým trailerom

Čo treba rozhodne pochváliť, je výber hercov. Dve postavy, ktoré z celého filmu vyčnievajú najviac sú, samozrejme, Brandon (Jackson A. Dunn), zlovestný chlapec so  superschopnosťami, a jeho mama Tori (Elizabeth Banks), ktorá bola jedným z veľkých pozitív filmu a jej rozhodnutia dodávali filmu potrebnú a niekedy až zúfalo absentujúcu hĺbku. Opäť však možno len skonštatovať, že hlavná myšlienka filmu si rozhodne zaslúžila lepšie rozvinutie psychológie postáv.

Zhrnuté, podčiarknuté, Brightburn je veľmi zaujímavým snímkom, ktorý sa napriek zopár zásadným mínusom oplatí vidieť. Zaujímavým je na ňom pre mňa najmä predstava, čo nás čaká ďalej na poli superhrdinských hororov, ktorým Brightburn otvára dvere a ukazuje cestu. Dosť možno je pred nami éra podobne ladených filmov a na Brightburn sa bude dlho spomínať ako na prelomový film.

HB - 60%

60%

Brightburn je veľmi špecifickým snímkom, ktorý napriek chybám zanecháva dobrý dojem a má veľký potenciál založiť väčší filmový universe.