Recenzia: Doktor Spánok

Je to už nejaký čas, čo svet uchválil film Shining (Osvietenie), podľa rovnomenného románu Stephena Kinga. Osudy Jacka Torrancea a jeho rodiny v hoteli Overlook odolali pomyselnému zubu času a sú dodnes považované za jeden z najlepších knižných aj filmových hororov vôbec. Pokračovanie s názvom Doctor Sleep (Doktor Spánok), ktoré autor napísal v roku 2013, teda vyše 35 rokov po vydaní Shiningu, bolo pomerne prekvapivé, ale určite vítané. Filmové spracovanie tohto rozsiahleho románu sa vo štvrtok dostáva do slovenských kín a je veru načo sa tešiť.

Doctor Sleep sleduje osudy Dannyho Torrancea (Ewan McGregor), syna hlavného hrdinu Shiningu, ktorý je už zrelým mužom, ale stále sa nedokáže vyrovnať s hrôzami, ktorých bol účastníkom pred mnohými rokmi. Snaží sa spomienky utopiť v alkohole, snaží sa už nepoužívať príliš svoj “shining”, teda nadprirodzené schopnosti, ktoré odhalil ako malý chlapec v hoteli Overlook a pracuje ako pomocná sila v hospici. Tam práve dostáva meno “doktor Spánok”, pretože pomocou svojich schopností uľahčuje umierajúcim ľuďom odchod na druhý svet. Všetko ale naruší mladá Abra (Kyliegh Curran), ktorá má rovnaké schopnosti, ako on sám. Najprv spolu začnú telepaticky komunikovať, napokon ho ale Abra osobne vyhľadá. Má totiž pre Dannyho veľmi zlé správy a bude potrebovať jeho pomoc.

VIAC:  Recenzia: Krvavá nevesta

Tento film je veľmi vydarený. Umne kombinuje nové hororové prvky s rôznymi overenými technikami, ktoré boli použité v Shiningu. Dokonca sa tu objavujú postavy z pôvodného filmu, ako malý Danny a jeho rodičia, ktorých nehrajú CGI omladení pôvodní herci, ale podobne vyzerajúci a namaskovaní súčasní herci. Pri mnohých scénach si s úsmevom spomeniete na Shining, pretože Doctor Sleep sa naň neustále jasne alebo miestami aj podprahovo odkazuje, či ide o použitú hudbu, repliky alebo zábery.

Rebecca Ferguson žiari v tomto filme ako Rose the Hat, tajomná vodkyňa kultu True knot, ktorý má veľmi temné úmysly s mladými deťmi, ktoré vykazujú prítomnosť “shiningu”. Hoci niektoré zahraničné recenzie písali, že Ferguson si svojim výkonom ukradla pre seba celý film a zapíše sa medzi hororové ikony, ja to zrejme až tak dramaticky nevidím. Jej rola je zaujímavá a zahrala ju brilantne, až čas však ukáže, či a ako si ju zapamätá hororový žáner.

VIAC:  Recenzia: Zombieland: Rana istoty

Veľmi príjemne hodnotím fakt, že dej príbehu je niekedy maximálne nepredvídateľný a v niektorých pasážach som si prišiel, akoby som sledoval nejakú veľmi, veľmi temnú “marvelovku”. Predsa len, podobnosť medzi deťmi so “shiningom” a takými X-menmi bola do oka bijúca. Scény, kedy postavy používali svoje nadprirodzené schopnosti boli vizuálne veľmi pekne spracované.

Doctor Sleep je teda dobre fungujúcim hororom, ktorý v sebe spája príjemnú nostalgiu aj moderné poňatie hororového filmu a našiel dobrú rovnováhu medzi týmito dvoma aspektami. Pre fanúšikov pôvodného filmu povinná jazda, ale dobre film určite funguje aj ako samostatný príbeh, preto neváhajte a navštívte kino čím skôr!

HB - 85%

85%

Doctor Sleep je vydareným hororom, ktorý príjemne spája nostalgiu Shiningu a moderné prístupy k hororom. Určite skvelá voľba na návštevu kina.