Recenzia: Slnovrat (Midsommar)

Je vlastne vôbec najnovší filmový počin geniálneho Ariho Astera (tvorcu minuloročného Hereditary) možné považovať za horor? Tento film je skôr verným zobrazením postupného rozpadu vzťahu dvoch mladých ľudí a prepadu hlavnej hrdinky, Dani (Florence Pugh) hlbšie a hlbšie do šialenstva. To všetko na pozadí šialených rituálov psychopatického pohanského kultu kdesi vo Švédsku.

Na začiatku filmu sledujeme Dani ako sa vyrovnáva so stratou rodičov a sestry, snaží sa všetko zdieľať so svojim priateľom Christianom (Jack Reynor). Christian jej vôbec nie je oporou, naopak, pomerne nevhodne jej oznamuje, že so svojimi priateľmi odchádza do Švédska na oslavy slnovratu. Napokon, aj keď nerád, navrhne Dani, či sa nechce k nim pridať aj ona. Tá, dúfajúc že sa dostane na iné myšlienky, súhlasí.

Od tohto okamihu sledujeme nádherné scenérie Švédska a postupne sa stupňujúce desivé rituály, ktoré sú s týmto pohanským spolkom spojené. To, že na týchto oslavách slnovratu niečo nie je v súlade s kostolným poriadkom, zisťujú hrdinovia až neskôr, ale to už bude prineskoro a všetko bude nezadržateľne smerovať k nezvratnému finále s fatálnymi následkami.

Ako prvé musím zdôrazniť, že do kina som išiel s rozpoložením, že tento film sa mi skrátka páčiť bude, čo nie je úplne šťastné, avšak Slnovrat napriek tomu prekonal moje očakávania. Je to absolútne brilantne zvládnutý predstaviteľ tzv. slow burn hororu, kedy síce nesledujeme kopy príšer, duchov, krvi a ľakačiek, ale režisér umne “prikladá do ohňa” a my si ani len neuvedomíme, ako v nás pomaličky narastajú nepríjemné pocity/des/odpor.

VIAC:  Recenzia: Annabelle 3: Návrat

Slnovrat je presne takýmto filmom. Prvá približne polhodina je kinematograficky veľmi zaujímavo riešená a vizuálne krásna. Veľmi skoro sa môžeme zoznámiť a stotožniť s hlavnými hrdinami, hlavne teda, samozrejme, s Dani. To pravé peklo ale nastáva až po odcestovaní do Švédska. Už od začiatku nám je jasné, že Dani boj s tragickou udalosťou v rodine absolútne nezvláda a tento zúfalý pokus odreagovať sa bol veľmi zlým nápadom. To, že táto švédska dedinka kde nezapadá Slnko by však mohla byť peklom na Zemi zisťujeme až po prvom rituáli.

Slnovrat veľmi verne zobrazuje nefunkčnosť vzťahu Dani a Christiana – to ako jej nevenuje svoj čas, pozornosť, nereaguje na jej pokusy vzťah zachrániť. Posledným klincom do rakvy je keď sa zapozerá do tajomnej ryšavej dedinčanky Maje.

Ako diváci jednoducho musíme v tomto vzťahu držať palce Dani, ktorá od Christiana nechce nič iné, než trochu pozornosti a utešenia, v týchto, pre ňu strašných, dňoch. Nedočkáva sa ani jedného, Christiana totižto okrem Maje zaujíma viac aj jeho záverečná práca. Je teda jasné že Christian nie je len otrasným partnerom ale aj zlým kamarátom. Ideálna kombinácia.

Táto spleť dysfunkčných vzťahov mladých ľudí smeruje k jedinému, poslednému šialenému rituálu z ktorého už niet návratu a navždy všetkých poznačí.

Je v podstate zaujímavé, že skutočne netuším, čo tomuto filmu vytknúť. Jedná sa o náročný a dlhý snímok, ktorý bol nesmierne nepríjemný na sledovanie a viaceré z otrasných výjavov tohto filmu mi ostanú navždy v hlave. Avšak práve toto bol zámer. Nie desiť diváka lacnými ľakačkami, nie príšerami, šialenými vrahmi čo sa plížia ulicami, nie duchmi. To pravé zlo v Slnovrate sme my ľudia. Naše vzťahy. Ľahostajnosť. Závisť. Túžba. Chamtivosť.

VIAC:  Recenzia: Brightburn

Aby som to zrhnul – Slnovrat je podľa môjho názoru skvelý horor, a to aj napriek tomu, že sa technicky možno viac jedná o vzťahovú psychologickú drámu s hororovými prvkami, než o čistý horor. Film veľmi verne postupne vykresľuje prostredie, postavy a ich vzájomné vzťahy, len aby hneď nato priniesol ich úplný rozklad a prevrátil ich naruby. Je zrejme predčasné hodnotiť rok 2019 z hľadiska hororu, keďže nás ešte čakajú také veľké mená ako druhý diel It, avšak ja sa nebojím použiť v súvislosti s Slnovratom termín “horor roka”. Je vizuálne nádherný, ťažko stráviteľný a núti diváka k neustálemu premýšľaniu. Z môjho pohľadu človeka, ktorý videl už hororov slušné množstvo, je práve toto prototyp toho, kam by mali moderné horory v budúcnosti smerovať. Možno menej desiť náhlymi zmenami hudby a rýchlymi pohybmi postáv na plátne, a viac strašidelnosťou ľudskej povahy.

Slnovrat prichádza do našich kín tento štvrtok – 1. augusta 2019.

Midsommar

HB - 100%