Recenzia: Shazam!

Jeden z najmenej favorizovaných tohtoročných filmov s komiksovou predlohou a tématikou superhrdinov sa dostáva do kín len o mesiac neskôr ako jeho menovkyňa Captain Marvel(predsa len, Shazam kedysi vystupoval pod totožným menom), a tak sa treba spýtať. Ako pochodil Shazam! u tejto nekompromisnej konkurencie vo forme MCU? Prvé reakcie vopred naznačovali, že oveľa lepšie, ako sa pôvodne očakávalo. Miestami priam absurdne pubertálna zábava vzbudzovala dojem priemernej snímky so žiadnym serióznym predajným bodom, avšak len čo sa Shazam! dostal do kín, spustili sa prvé testovacie premietania a všeobecná mienka o tomto nenápadnom titule sa rázom zmenila. 72% na Metacritic, aktuálne hodnotenie na IMDb – 8/10, či dokonca odznak “Fresh” na RT hovoria samé za seba.

Ale tu trocha pribrzdíme. To, že sa to páči vo veľkej miere najmä Američanom či ich kritikom ešte neznamená, že to obstojí podobne aj u európskeho obecenstva. Človek by priam klamal, keby povedal, že drvivá väčšina titulov sa v Európe dočká totožnej odozvy ako v domácom USA. Bez nejakých väčších okolkov môžem skonštatovať, že film si počas celej svojej dĺžky počínal až prekvapivo dobre. Odľahčené pojatie, ktoré je tak charakteristické pre detského Shazama, učinilo z filmu veľmi rýchlo niečo, čo sa absolútne neberie vážne, ale v tom dobrom zmysle slova, lebo do tejto pubertálnej zábavy svižne pribrali aj svoje obecenstvo, čo je v prípade tohto filmu kľúčové.

Neponúka možno až také atraktívne boje, no za to šikovne to vynahradzuje nadpriemerným humorom, ktorý si zachováva svoju korektnosť, ale na moje prekvapenie sa pomerne dobre drží aj v širokom spektre vekových kategórií divákov, a to sa nevída veľmi často. Za seba môžem povedať, že nemám ani poňatia, kedy som sa naposledy, skutočne, zasmial pri nejakom filme, ktorý sa o to naozaj pokúšal(teraz neberiem do úvahy mnohé nepodarené, a teda až bizarne komické horrory), a to schuti. Humor nebol nútený, prikláňal sa skôr k situačnému charakteru, vďaka čomu vás hneď v niekoľkých momentoch môže zahriať pri srdci, ako tie postavy svojou povahou neutekajú veľmi ďaleko od našich mladších maličkostí. Samozrejme, našli sa aj suchšie momenty, ale s tým sa dalo počítať. Našťastie, nie sú natoľko výrazne, aby kazili dojem z filmu.

VIAC:  Recenzia: Hellboy

Ako som vyššie uviedol, akcia bola tou slabšou stránkou filmu. Pokiaľ sa nad tým zamyslíte, tak Shazam je do určitej miery len podstatne komickejší Superman, a tak nemôžete očakávať megalomanské súboje a lá Man of Steel, ale môžete sa tešiť na ich menšiu verziu s častými humornými vlohmi. Údery sa budú vymieňať jedna radosť, kde pre zvýšený pôžitok nastupujú do boja aj vizuálne efekty. Tie patrične skrášľujú bojové sekvencie(aj napriek tomu, že film oplýval rozpočtom približne o veľkosti 80 miliónov dolárov, čo o tomto čase v porovnaní s ostatnými titulmi v tejto kategórii, je značne nižšia suma), i keď nájdu sa momenty, ktoré sa javia byť problémovými. Dynamické zábery s lietaním sú do dnešného dňa menšou nočnou morou tvorcov, keď príde na ich vierohodnosť.

Dialógy a samotný scenár boli opäť jednými z najväčších prekvapení tohto filmu. Človek by si povedal, že čo nám môže ponúknuť film, kde hlavná postava ešte ani zďaleka nevyzrela a je obklopená o nič viac staršími rovesníkmi. Tiež som do toho nekládol veľké nádeje, ale o to viac ma potešilo, ako sa Henry Gayden snažil odlíšiť úbohým perom(teda klávesnicou) od trhu, ktorý sa každým dňom stáva stále viac a viac presýtený komiksovou a superhrdinskou tématikou. Film sa nezaobišiel bez klišovitých rečí či situácii, ale kdekoľvek sa len dalo, pokúšal sa im vyhýbať, a to už či prostredníctvom konania hlavného záporáka, Dr. Sivanu(ktorého si zahral bravúrny Mark Strong a svojím výkonom poskytol filmu to správne okorenenie, ktoré potreboval, nevraviac podaní dospelého prístupu postavy, kde nastáva nádherná kontradikcia s detinským správaním hlavnej postavy, Billyho Batsona) alebo bežných názorových výmen medzi Billym a Freddym.

VIAC:  Čo prezradili potitulkové scény filmu Shazam?

Taktiež by som rád poukázal na skvelú prácu režiséra Davida F. Sandberga, ktorý tak isto ako aj James Wan, ostal verný svojim charakteristickým atribútom a v pasážach s horrovým nádychom nechal naplno plynúť svoje doposiaľ nadobudnuté skúsenosti. Nebudem Vám klamať, keď vyšli na povrch prvé koncepty scenáru s hláškami, ako “Who is dis bitch” a pod., bol som adekvátne skeptický voči smeru, ktorým sa film poberal. Nateraz nám stačí vedieť, že film takto nakoniec nedopadol, a to je len dobre. Jedinečnú zásluhu na úrovni Shazama! má aj skladateľ Benjamin Wallfisch(It, Dunkirk, Blade Runner 2049), ktorý primerane zdôraznil robustnosť a “nebojácnosť” Shazamovej postavy, ale za to neobával sa zájsť aj trocha ďalej pri tých spomínaných pasážach s mysterióznym a horrovým nádychom, kde naplno vyhovel chúťkam Sandberga.

Herecké výkony boli solídne, ale v prvom rade by som vyzdvihol najmä kasting, pretože výber hercov pre jednotlivé roly bol priam úžasný. Zo začiatku som absolútne neveril Zacharymu Levimu, že bude mať vôbec predpoklady na to, aby zahral vierohodného Shazama, ale sedím v kinosále a uvedomujem si, že jeho podanie si, aktuálne, náramne užívam. Obsadenie postavy Billyho Batsona je jednoducho perfektné. Asherovi Angelovi sadla táto rola ako uliata, a aby toho nebolo málo, tak tejto role neurobil žiadnu hanbu. Jeho chémia s Jackom Dylanom Grazerom(zahral si Freddyho a myslím si, že sa veľmi rýchlo stane veľkým obľúbencom u divákov) je jedným z najsvetlejších bodov filmu. Mark Strong je kategória samo o sebe. Aj osoby, ktoré sa nezabavia pri mladých hlavných postáv, si nájdu to svoje, práve vďaka Strongovi aj pre jeho neuveriteľnú podobnosť s komiksovou predlohou postavy Dr. Sivana.

Shazam!

Filip T. - 80%

80%