Recenzia: Venom

Mnohými zatracovaný, mnohými zbožňovaný. Ako obstál Venom v tejto bitke rozporuplných reakcií? Veru, je to otázka, ktorá aj mne behala po rozume pri vstupe do kinosály a trocha mi trvalo, kým som sa začal prikláňať k jednému z dvoch vopred stanovených táborov. Hneď vysvetlím prečo.

Zo začiatku sa film tvári do určitej miery inovatívne. Teda aspoň sa o to pokúša. Celým filmom sa totižto tiahne akýsi zvláštny dojem, ako keby stál na rozhraní viacerých aspektov, ale nie takým spôsobom, že sa pokúša jednotlivé vlastnosti vyvážiť, no skôr sa nevie rozhodnúť, ktorým smerom sa poberie. Medzi tieto vlastnosti patrí aj štýl filmu, ktorý sa spočiatku zdá byť svieži, resp. s novým nádychom, no postupne zapadá do zabehnutých stereotypov tohto žánru a miestami sa až príliš snaží hrať na istotu, čo je len škoda, pretože práve experimentovanie by Venomovi náramne prospelo.

Taktiež sa to odrazilo na tóne filmu, ktorý sa niekedy javí ako patrične temné spracovanie a niekedy zasa pracuje s nevyváženým množstvom humoru a nadmernej odľahčenosti. Tu prichádza na rad vyššie spomínaný humor. Na tom sa dá občas príjemne zachechtať, avšak stáva sa, že vo vybraných pasážach sa hlášky používajú na úkor atmosféry, ktorá je neraz viac ako kľúčová vzhľadom na to, že Venom sa ako vo svojej predlohe, tak aj v tejto adaptácii pravidelné hrá s priam horrorovou atmosférou, a keď sa tá ukáže, začína sa to vo Vás skutočne vzbudzovať dojem, že sledujete film, ktorý bol pôvodne určený pre staršie publikum.

Nepochybujem o tom, že všetkých zaujíma, ako veľmi zasiahlo do finálneho výsledku neprítomnosť toľko sľubovanej brutality, ktorou je Venom charakteristický. Nebudem Vám klamať, chýbala tam, a to poriadne. Ešte keď sa zo začiatku stotožňujete s princípom, na akom symbiont operuje a bojuje, tak Vám absencia krvi až tak neprekáža. No keď sa začnú jesť hlavy a prebodávať telá, nejaká tá kvapka tam určite chýba. A všetky osoby, ktoré sa oháňali s pomyselným faktom, že “brutalita a nadávanie” lepší film nerobí, majú teoreticky pravdu, ale v tomto prípade by tieto aspekty učinili Venoma povedzme… viac znesiteľným, “krajším” a najmä, prirodzenejším. Jasné, nijako by to neovplyvnilo vlastnosti, ktoré budem adresovať v nasledujúcich riadkoch, ale určite by to zlepšilo dojem z filmu.

A už keď spomínam tú “brutalitu”, tak rovno sa pustím do samotných bojových scén. Tie sú okrem naháňačky na motorke, vo väčšine prípadov, zvláštne. To je to slovo, ktoré by som použil, keby som ich mal stručne opísať. Veľakrát nie sú prehľadné a strácate sa v tom, kto komu nakladá(obzvlášť súboj medzi Venomom a Riotom). V prípade, že sa ich tempo spomalí(čím automaticky strácajú na dynamike) začínajú postupne pôsobiť viac a viac umelo. Neprirodzene. Som si vedomý toho, že tu hovoríme o Sci-Fi, avšak akási plynulosť a poriadok by v nich, predsa len, mal byť. Teda akciu taktiež nepovažujem za silnú stránku tohto filmu.

Najzaujímavejšia je snáď dynamika medzi Eddiem a Venomom. Ich názorové výmeny dokážu pobaviť, a aj keď sa relatívne rýchlo opustí forma vzťahu”dominantná entita voči hostiteľovi” a prechádza sa k štýlu tzv. “buddy comedy”, resp. “kamarátskej komédie” medzi týmto úhlavným duom, film značne stráca na serióznosti. Čo by možno neznelo tak zle, keby film nepôsobil tak nerozhodne a nevyvážene. Dostávame sa k scenáru, ktorý je, prosto povedané, hlúpy a nedotiahnutý do konca. Je schopný pobaviť, nevravím, že nie, ale len čo začnete, aktuálne, rozmýšľať nad tým, čo sledujete, veľmi rýchlo si uvedomíte všetky logické chyby a dejové diery, ktoré Vám nijako nezabraňujú v pohodlnom pozeraní filmu, ale bezpochyby Vám z neho kazia dojem. O predvídateľnosti ani nebudem hovoriť, tá bola priložená už pri kúpe vstupenky.

Viac:  Oficiálne vekové hodnotenie a dĺžka Venoma odhalená

Scenár ma privádza k postavám, kde, jednoznačne, najviac vystupuje z davu Eddie Brock/Venom(hraný Tomom Hardym) a Carlton Drake/Riot(v podaní Riza Ahmeda). A zatiaľ čo Tom Hardy je jednoducho Tom Hardy a odvádza svoju prácu najlepšie ako vie(a je jednou z malého množstva naozaj pozitívnych vecí na tomto filme) už či ako Eddie alebo Venom, tak jeho opozitum, Riz Ahmed, nie je podľa mňa vôbec stvorený na zmocnenie sa postavy záporáka. Ako riaditeľ, resp. vlastník veľkej spoločnosti? Jasné, nie je problém, tam sa mi hodí. No už keď prišlo na to pomyselné “alter-ego” prefíkanej svine, ktorá ide za výsledkami cez mŕtvoly, tak tam už trocha kríval. Jedna vec je zle a slabo napísaná postava, no druhá je to, že Ahmed tam ešte podľa mňa nie je a neviem, či sa tam tak skoro dostane. Je to geniálny herec, ale keď príde na rolu zápornej postavy v takomto filme, tak tu už nestíha. A ostatné postavy, žiaľ, ani nestoja za spomenutie. Proste, sú tam, a pokiaľ nie sú priemerné, tak sú často hlúpe prostredníctvom svojho konania alebo sú absolútne neprirodzené.

Na záver som si nechal vizuálnu stránku a soundtrack. Vizuálna stránka sa do veľkej miery týka práve akcie, a tak nebudem prekrúcať tie isté vety, ktoré som použil, akurát doplním, že sa nájdu momenty, kedy film pôsobí skutočne dobre a symbionti vyzerajú aspoň do určitej miery dôveryhodne(prvé kompletné odhalenie výzoru Venoma vyzerá skvelo), ale má aj veľa chýb a umelých momentov, kedy sa len sťažka stotožňujete s tým, čo sa deje na plátne. Oceňujem taktiež temné podfarbenie vybraných scén, ktoré podporilo atmosféru. Soundtrack bol na moje prekvapenie veľmi uspokojivý, avšak len do momentu, kedy som si uvedomil, že za ním stojí Ludwig Göransson. Ten sa postaral o hudobné doprevádzanie filmov, ako Black Panther, Creed či Death Wish, vďaka čomu sa kvalita soundtracku ihneď stala odôvodnenou. Chytľavé skladby, výborne podmanené akčné sekvencie, decentné podfarbenie tichších scén, Göransson to s tými soundtrackmi jednoducho vie a postaral sa o ďalší kladný aspekt filmu.

Tu sa moje zhodnotenie končí, a keď ste došli až sem, môžete si domyslieť, že sa prikláňam skôr na stranu tábora, ktorý Venoma zatracuje, ale nie tak úplne. A to z jedného prostého dôvodu. Film možno je priemerný a nedodržal všetky sľuby, ktorými sa oháňal, ale na prvé pozretie je dozaista zábavný, a už keď k tomu príde, tak aj akosi zaujímavý. Kladie otázky a Vy sa chcete dozvedieť viac o svete symbiontov, viac konkrétne o Venomovi a o schopnostiach, ktorými oplýva.

Jednoducho film by mohol ponúknuť oveľa viac, keby sa scenáristi viac pohrali so scenárom. Mnohé postavy treba prekopať od základov a vyhýbať sa klišovitým postupom. Experimentovať, pokúšať sa o niečo nové, inovovať. Venom mal na svojich ramenách veľkú ťarchu počiatku nového univerza a aj tá ho ťahá dole a pripravila nás o drvivú väčšinu prisľúbených vecí. Ale film si zaslúži šancu, aby dostal pokračovanie, a pokiaľ možno, tak všetky tie chyby napravil a odmyslel si ten vzdialený sen o crossoveri s MCU. Teda ak stále váhate, či ísť alebo neísť do kina, tak ja Vám to poviem takto. Pokojne sa na to vyberte s partiou kamarátov a bez problémov si film užijete, len pri ňom treba vypnúť(pokiaľ tak učiníte, pokojne si do hodnotenia prihoďte 10%). Moje hodnotenie: 55%

Po mnoha letech se Venom konečně dočkal samostatného filmu. Je to ale ten Venom, jakého všichni chtěli? Režie se ujal Ruben Fleischer, kterého můžeme znát jako tvůrce Zombielandu nebo Gangster Squadu – Lovci mafie. Scénáristy má film hned čtyři, nejznámější jsou Scott Rosenberg a Jeff Pinkner, kteří se podíleli například na posledním Jumanji. Hudbu složil Ludwig Göransson. Jeho písně zazněly například v Black Pantherovi. Hudební motiv filmu sice není moc výrazný, ale přesto je nějak typický pro většinu Marvelovek. Ústřední píseň filmu nazpíval Eminem.

Viac:  Venoma videlo na Slovensku už viac ako 100 tisíc divákov

Ohlasy na film jsou dost smíšené. I když se některým lidem líbí, jiní mu vytýkají místy nesmyslný střih a snížený rating. Film měl být totiž původně Rko, ale po rozhodnutí studia se rating změnil na PG-13, což zavinilo údajné vystřižení 30-40 minut filmu. To se samozřejmě na výsledku projevilo, protože náhlé změny chování některých postav pak postrádají smysl nebo vysvětlení. Na tržby si ale stěžovat nemusí, protože současných 205 milionů dolarů z něj dělá nového rekordmana pro měsíc říjen. Ve filmu nechybí ani humor, ale vzhledem k temnějšímu ladění ho není tolik, jak jsme u Marvelu zvyklí.

Příběh se odehrává ve světě, kde zřejmě neznají Spider-Mana. Svět ani není zasažený událostmi Infinity War. Zaměřuje se na investigativního novináře Eddieho Brocka ze San Francisca, který sice občas strká nos, kam nemá, ale vynáší mu to slávu a úspěch. Vše se změní ve chvíli, kdy zneužije tajných informací během rozhovoru se strojním a farmaceutickým magnátem Carltonem Drakem. Následuje vyhazov z práce, rozchod se snoubenkou a celý jeho život se obrací o 180 stupňů. Dostává se do situace, kdy je mu vše jedno a snaží se jen nějak přežít. Ve chvíli, kdy však dostane šanci se Drakeovi pomstít, neváhá ani minutu. A po nešťastném setkání s parazitem zvaným Venom věci nabírají úplně jiné obrátky. Začíná nekonečná honička mezi ním, policií a Drakeovými muži. Tempo filmu je dost pomalé, protože se setkání se samotným Venomem dočkáme až po necelé hodině. To ale filmu nijak zvlášť neškodí.

Hlavní hvězdou filmu je pochopitelně Tom Hardy, který se pro roli Eddieho rozhodně hodí. Nelze opomenout ani Michelle Williams jako jeho snoubenku Anne Weying nebo Rize Ahmeda v roli Carltona Drakea. Dále na konci uvidíme Woodyho Harrelsona, který však jako Cletus Kasady dostal jen málo prostoru. Snad se ho dočkáme příště.

Teď tedy trochu ke kritice. Přestože film měl šanci udělat díru do světa, jak se říká, díky nelogickému střihu se mu to příliš nepovedlo. I sám Hardy uvedl, že s těmito zásahy do filmu nesouhlasí. Proto je lepší nad některými částmi filmu moc nepřemýšlet, případně si domyslet, co se asi stalo ve vystřiženém čase. Dalším kamenem úrazu je už výše zmíněný rating. Díky dětské přístupnosti ve filmu není přítomna žádná krev. Přece jen bych ocenil, kdyby se Venomovo ikonické požírání hlav neodehrávalo mimo záběr. Dále mi bylo trochu líto nevyužitého potenciálu ostatních symbiontů s výjimkou Riota. Alespoň akční scény jsou ve filmu docela slušně udělané.

Ve výsledku je tedy Venom slušná komiksovka, která je na Marvel dost temná. Díky výše zmíněným výtkám ale nedosáhl toho, čeho dosáhnout mohl. Třeba se mu to povede příště, protože náběh na pokračování díky potitulkové scéně má. Letos už je to tedy od Marvelu vše. Příští rok se můžeme těšit na Captain Marvel, Avengers 4 nebo nového Spider-ManaMoje hodnocení: 80%

Venom

UndeadRoy - 55%
Koty - 80%